QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

El PSC guanya al Vallès Oriental en unes eleccions europees amb baixa participació

Els socialistes són la força més votada a 20 dels 39 municipis del Vallès Oriental

El PSC ha guanyat les eleccions al Parlament europeu de diumenge al Vallès Oriental. Ho ha fet amb 41.740 vots, el 31% del total en uns comicis marcats per la baixa participació, un 42% del total del cens de poc més de 314.000 persones.

Els socialistes milloren respecte a les europees de 2019 quan van ser segona força amb un 23% dels vots. I respecte a les eleccions al Parlament de fa un mes: el percentatge de vot aleshores va ser del 29,3%.

Junts ha estat la segona força aquest 9-J amb 24.210 vots, un 18%. Ha perdre suports respecte a fa cinc anys quan van tenir gairebé el 28% dels sufragis en uns comicis on van presentar Carles Puigdemont com a cap de cartell. La formació independentista també empitjora resultats respecte a les eleccions al Parlament: van tenir un 22% dels vots al Vallès Oriental.

ERC ha estat la tercera opció pels vallesans aquest diumenge amb un 23% dels vots. El PP, que va ser cinquena força fa cinc anys, millora de forma clara i s’ha col·locat com a quarta opció arribant al 12%. Més enrere, Vox, amb un 6% de suports.

Podemos ha guanyat per 354 vots la batalla amb Comuns Sumar al Vallès Oriental. Els d’Irene Montero han tingut 5.827 vots. I Comuns-Sumar s’ha quedat amb 5.473.

Per municipis, el PSC ha estat la primera força a 20 de les 39 poblacions amb triomfs a les més grans –Granollers, Mollet, les Franqueses i Parets– i en pobles mitjans com Caldes. Junts guanya a 17 municipis i ERC, en dos.

Primeres valoracions

Jonatan Martínez, primer secretari del PSC al Vallès Oriental, valora la distància de 15.000 vots amb la segona força –Junts– i el creixement respecte a les europees de 2019. També posa en relleu que la del 9-J és la cinquena victòria consecutiva a la comarca del darrer cicle electoral iniciat amb les eleccions al Parlament de 2021. Martínez ressalta que són la primera força a 20 dels 39 municipis del Vallès Oriental i la força de la població en municipis on té l’alcaldia com Granollers, Mollet, la Llagosta o Canovelles.

Raül Garcia, coordinador de Junts, parla de “certa satisfacció” amb el resultat tot i un “mal regust per la baixa participació”. “Ens ha afectat a tots però a nosaltres especialment.” Hi ha “feina a fer per estimular el votant que no ha participat en aquestes eleccions”, assegura Garcia que valora la feina feta per totes les persones que van col·laborar a organitzar la jornada de votacions.

Les votacions al pavelló de Vilamajor
Votacions al pavelló de Sant Antoni, aquest diumenge / Griselda Escrigas

La xifra de participació al Vallès Oriental d’aquest diumenge –42%– és la tercera dada més baixa de tota la sèrie d’eleccions europees celebrades des de 1987. Queda per damunt del pitjor registre, el dels comicis de l’any 2009, quan el 36,85% dels vallesans van anar a votar per escollir els eurodiputats. El 2004, la participació també va ser inferior al 40% (38,23%). En canvi, els anys on les europees han coincidit amb les municipals –1987, 1999 i 2009– la participació ha estat més elevada.

Al Moianès, victòria clara de Junts amb el 34% dels vots i triomfs a vuit dels deu municipis. ERC va ser la segona força del 9-J.

El PSC no guanyava les eleccions al Parlament europeu des del 2009 al Vallès Oriental

Feia 15 anys que el PSC no guanyava unes eleccions al Parlament europeu al Vallès Oriental. La darrera vegada va ser el 2009, quan van fregar el 36% del vots. Des d’aleshores, les victòries se les havien anotat ERC, l’any 2014, amb un 24% dels sufragis, i Junts, les del 2019, amb gairebé el 28% de suports. El PSC també havia guanyat les eleccions europees de 1987, 1989, 1999 i 2004. La victòria més clara va ser aquesta darrera: va assolir gairebé el 43% dels sufragis al Vallès Oriental. L’any 1994 va ser CiU qui va guanyar les europees. Al Moainès, en canvi, guanya Junts, com ja va passar el 2019.

LA PREGUNTA

Creu que l’absentisme és un dels principals problemes del mercat laboral?

En aquesta enquesta han votat 8399 persones.