Això està provocant retards a l’hora de fer l’examen a milers d’estudiants de les 66 autoescoles que fan les proves teòriques o pràctiques a Granollers. “Molts alumnes que necessiten el carnet per treballar estan perdent llocs de feina per aquest motiu”, alerten des de la plataforma, que agrupa la majoria de les autoescoles del Vallès Oriental. També perjudica als alumnes que són citats però que no s’acaben examinant i, per tant, perden dies de feina o classes.
A banda, la vaga causa problemes a les empreses, que sumen almenys 300 empleats a la comarca. “No es pot planificar ni fer formació i, per tant, els vehicles i els professors es queden aturats i els ingressos, paralitzats”.
La protesta es va fer dimarts a la zona de Les Pistes, al polígon Congost, just a l’hora que arribaven els examinadors. Va ser una protesta silenciosa i sense cap mena d’incident. Els responsables de les autoescoles van desplegar una pancarta on es podia llegir: “Us diem adéu però no us donem la mà”.
La vaga parcial va tornar a fer que els examinadors només treballessin de 9 del matí a 12 del migdia amb una aturada per esmorzar. Quan no hi ha vaga, l’horari habitual dels exàmens és de les 8 del matí a les 2 de la tarda. Per tant, la protesta limita molt el nombre d’alumnes que fan les proves. Es calcula que en una jornada normal –sense vaga– es poden fer a Granollers uns 400 exàmens de circulació, a més d’unes 150 proves a pista i 200 tests de teòrica. Amb la vaga, es fan només 80 exàmens de circulació, 30 proves a pistes i només 50 persones fan el test de teòrica.
La vaga també comporta que cada dia d’exàmens –a Granollers es fan cada sis dies hàbils– es limiti el nombre d’autoescoles que poden portar els alumnes de teòrica o pràctica a fer les proves. Aquests dimarts, per exemple, només van poder presentar estudiants 19 de les 66 autoescoles que treballen a Granollers. “Les que no examinen queden emplaçades per la següent convocatòria sense la garantia que hi puguin entrar totes. Per tant, cada vegada que passa, la pilota d’exàmens pendents es fa més gran”, expliquen des de la plataforma.
Els problemes fa temps que s’arrosseguen i deriven de la falta d’examinadors de la DGT per jubilacions o trasllats. Per buscar la màxima eficàcia, la plataforma va proposar que les autoescoles fessin una autoregulació (es presenten els candidats en funció del nombre d’examinadors i no de tots els alumnes preparats) que han seguit la majoria de centres formatius. Asseguren que el sistema va donar bons resultats però ara “s’ha tornat insostenible amb la vaga dels examinadors”, que “té un seguiment massiu” a la zona.