Ho fa a través del projecte de recuperació de la memòria històrica i del pla d’intervenció integral en aquesta zona que impulsa l’Ajuntament.
Aquest desembre es compleixen 50 anys de la inauguració de la nova estació –l’actual Granollers-Centre– i de la plaça Serrat i Bonastre. Va ser el punt culminant del procés de trasllat de les vies que va començar el 1954, quan es van començar a col·locar les primeres vies i a electrificar el nou traçat ferroviari que, de retruc, permetia obrir l’avinguda Sant Esteve, l’any 1960. Fins al 2 de novembre, el vestíbul de l’estació ha acollit l’exposició que repassa amb fotos i testimonis aquest mig segle de canvis. Ara es pot veure a l’institut Carles Vallbona (del 3 de novembre al 8 de desembre) i al complex cultural de Roca Umbert (del 9 de desembre al 7 de gener).
‘KANSAS CITY’
L’estació provisional es va estrenar l’any 1958. Molts l’anomenaven Kansas City o Texas perquè estava feta de fusta. “La caseta de fusta, Texas, la recordo molt temps amb un pam de fang”, explica Ramon Anfrons, una de les persones que han estat entrevistades dins del projecte municipal. “La primera estació era de fusta. Era molt petita, trepitjàvem fusta. Li dèiem Kansas, Texas…”, relata Pere Espaulella, un dels primers veïns que es van instal·lar al passeig Colom i que encara viu al barri.
LA NOVA ESTACIÓ
El desembre de 1964 es va inaugurar l’actual edifici de l’estació. “La història de l’estació de tren em fa sentir que aquest poble té una història amb què pot comunicar-se amb tot el poble”, considera Mohamed Karim, un dels nous veïns que ha anat a viure a Sant Miquel aquests darrers anys.
L’AVINGUDA SANT ESTEVE
Durant molt temps va ser al darrere de les cases que hi havia al carrer Sant Josep de Calassanç. Un dels primers grans edificis que s’hi va fer va ser el d’en Roura, a tocar de la plaça Serrat i Bonastre. “A l’avinguda Sant Esteve, no hi havia res. Hi havia dos caminets a banda i banda i la fàbrica del gas”, explica Maria Àngels Gómez. “El trasllat de l’estació va significar la urbanització de l’avinguda Sant Esteve. Va ser un motiu de connexió entre la zona més perifèrica i el centre”, relata Josep Nogués, un altre dels entrevistats.
PASSEIG COLOM
És l’altre gran eix del barri Sant Miquel. Es va urbanitzar per primer cop l’any 1966. Abans, però, ja s’hi havien construït alguns edificis. “El carrer va quedar molt temps sense asfaltar. Baixava gent de l’estació i allò era un fangar. Ens van demanar que paguéssim les despeses per asfaltar el carrer i ho vam assumir”, recorda Espaulella.
PLAÇA SERRAT I BONASTRE
Els veïns expliquen l’origen de la plaça, que es va inaugurar l’any 1973. El brollador que hi ha instal·lat simbolitza la connexió de Granollers amb la xarxa d’aigua del Ter. “El carrer de Sant Esteve baixava i, tot de cop, feia una girada. Allà hi havia una cabina de telefònica. Els cotxes baixaven a la nit, no hi havia res, tot a les fosques i… adéu cabina. Vaig fer una fotografia i la vaig portar a l’Ajuntament. Així és com va néixer la rotonda”, diu.
ASSOCIACIÓ DE VEÏNS
L’associació de veïns de Sant Miquel es va crear l’any 1977. Va liderar diverses lluites, com l’oposició a una benzinera que es volia crear entre els carrers Foment i Francesc Macià o la transformació en plaça d’un espai cedit per Roca Umbert. “Una de les coses bones que tenia era que treballava molt en positiu i el fet d’anar en contra d’una cosa es transformava en anar a favor del barri”, diu Vicenç Sáez de Tejada.