QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

2024: El Dragon Khan de l’R3

La línia R3 ha iniciat l’any amb el tall per les obres de desdoblament entre Parets i la Garriga i l’acaba pendent del segon, al 2025

El 9 Nou
26/12/2024
La Garriga

La línia R3 va iniciar l’any 2024 tallada entre les estacions de Mollet-Santa Rosa i Figaró per les obres de desdoblament del tram Parets-la Garriga. El 4 de febrer es va reprendre el servei ferroviari a tota la línia.

L’arrencada, però, va ser problemàtica perquè durant setmanes els trens van haver de circular a velocitats reduïdes als trams a l’entorn de les estacions de Granollers-Canovelles, les Franqueses i la Garriga, on s’havia renovat la infraestructura ferroviària. A més, a la capçalera nord de l’estació de Granollers-Canovelles, un hort il·legal al costat de les vies –la persona que el menava no va voler abandonar l’espai– va impedir construir el tram de doble via a temps per la represa del servei i també va condicionar el pas de combois.

Tot plegat impedia complir els horaris, que eren els mateixos que hi havia abans de les obres. Les queixes dels usuaris van fer-se sentir durant setmanes. Fins a finals de febrer, no es va desallotjar l’espai amb l’autorització d’un jutjat de Granollers i es va poder acabar l’obra. Per tot plegat, fins als primers dies de març, els trens no van circular complint els horaris fixats.

I l’R3 acaba l’any 2024 amb els trens circulant en tot el seu recorregut. Aquesta no era la previsió inicial perquè, per la segona meitat d’aquest, s’havia programat el segon tall per poder fer l’embranzida principal a les obres de desdoblament amb la construcció de la nova plataforma per a la segona via als trams entre estacions.

El tall es va posposar, primer, de l’estiu, que era la previsió inicial, a la tardor. I després, de la tardor a la primavera de 2025. Adif i Renfe van optar per no fer-lo coincidir en el temps amb els talls ferroviaris de les línies entre Barcelona i Tarragona per les obres del corredor del Mediterrani. Per evitar els problemes en el servei que hi va haver durant el primer tall, els ajuntaments van demanar treballar conjuntament el pla alternatiu de transport amb autobusos. Al novembre, ja es va fer una primera reunió.

Sí que s’han iniciat, aquest novembre, les obres per construir la nova estació de Parets, que comportaran el cobriment d’un tram d’uns 100 metres al sud del pont de l’avinguda Catalunya i la creació d’una nova zona d’aparcament i un nou espai públic. L’actual estació s’enderrocarà perquè no és compatible amb les obres de cobertura de l’entorn ferroviari.

I sí que hi ha hagut avenços en la planificació del desdoblament en altres trams de l’R3: a l’agost es va encarregar el projecte executiu del tram urbà de Mollet, que inclou la integració a la trama urbana, i a l’abril es va publicar l’estudi informatiu per la doble via entre Centelles i Vic.

També es treballa en la redacció dels estudis informatius per desdoblar les vies entre les estacions de la Garriga i Centelles, que haurà de concretar el pas per l’estreta vall del Congost, i entre Montcada Bifurcació i Mollet-Santa Rosa.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 187 persones.