QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Alumnes de l’institut Vilamajor fan un llibre sobre malalties mentals

Els alumnes participen en el projecte Recerca, Creació i Servei, que ve donat pel Departament d’Educació

Un grup d’alumnes de 4t d’ESO de l’institut Vilamajor de Sant Pere de Vilamajor, han escrit un llibre sobre les malalties mentals. Què passa si la gent no ho veu? Què passa si no se sent? Llavors, no existeix? La resposta és que la gent li costa empatitzar.

Aquestes són algunes de les preguntes que es fan els o les protagonistes de les històries del llibre. La conscienciació i la sensibilització són els pilars d’aquests relats. El joves reflexionen en aquestes històries i es posen en la pell d’aquelles persones que pateixen malalties mentals.

Els alumnes que participen en el projecte Recerca, Creació i Servei, que ve donat pel Departament d’Educació són: Valentino Assandri, Virga Isona, Climent Valle, Marc Collado Raja, Lluís del Moral Prados, Carla Domínguez Luque, Mohamed El Hana, Júlia Fernández Justicia, Arnau Genebat Fernández, Martina González Sánchez, Samuel Drew Greenhill Pazos, Iker Guerrero Soriano, Marc López Domenech, Maria Massana Arnaus, Feliciana Ntutumu Suaya, Georgina Núñez Tamayo, Joan Perales Mulet, Tobias Xavi Pérez Chazarreta, Noa Puigferrer Moliner, Queralt Quintana Lloreda, Aintzane Roura Comino, Aina Sánchez Mena, Aya Tahiri iAbril Vergés Illa, amb els professors Antonio Angulo i Noélia Aranda.

Van llegir notícies dels diaris per fer una pluja d’idees de temes que els podien interessar i després van escriure un relat que hi tingués relació.

D’aquests relats va sorgir la idea dels trastorns mentals, sobretot perquè eren temes tabús i la gent patia en silenci. Cadascú va triar un trastorn que li interessava i van buscar-ne informació per explicar-ho a classe i decidir quins trastorns volien al llibre, com anorèxia, TOC, TDAH, agorafòbia o bipolaritat.

Han tingut tot el primer trimestre per treballar en la creació del llibre i la seva publicació. Pel que fa a l’escriptura s’han basat en materials propis del professorat i en els que els ha ofert el Laboratori de Lletres, l’entitat que els donava suport per al projecte.

Pel que fa al tema de trastorns mentals, s’han basat en webs i revistes especialitzades i també amb alguna psicòloga. Van veure la pel·lícula Múltiple. “Ens va anar molt bé per plasmar tot allò que volíem mostrar i no dir i sobretot per entendre com funcionava el trastorn de la personalitat múltiple”, explica Antonio Angulo, un dels professors.

Els alumnes ja havien fet els gèneres periodístics, havien escrit algun guió de podcast, però “escriure un text per ser publicat ha sigut nou per a ells i elles”, afegeix. “Al començament va ser una mica caòtic. A l’hora de treballar tots junts alguns teníem idees diferents. Però, quan vam estar escrivint al llibre em vaig sentir molt tranquil·la, no tenia pressions per part de ningú. Era el meu capítol a la meva manera i amb les meves paraules”, explica una de les alumnes.

“Crec que ha sigut una activitat molt emocionant. No és un procés fàcil arribar a tenir aquestes pàgines amb paraules teves a les mans, crec que mai m’oblidaré de tot el procés”, diu un altre.

“Des de fa temps tenia pensat escriure un llibre i amb aquest projecte ho he pogut aconseguir. Hi ha hagut vegades que m’he estressat perquè hi havia moltes coses a fer, però a poc a poc ho hem aconseguit. Hem aconseguit escriure un llibre sobre les malalties mentals per donar-los veu”, afegeix un tercer alumne.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 123 persones.