L’Ajuntament de Cardedeu farà canvis de senyalització al carrer Torrent Llibre per permetre-hi la circulació de bicicletes en doble sentit. Ara, aquest carrer és de sentit únic –en direcció sud– però, a la pràctica, el fan servir molts ciclistes en qualsevol dels dos sentits i, per tant, circulant en direcció contrària quan van cap al centre de Cardedeu.
“És un eix que els escolars fan servir molt en bicicleta. És un pas important per resoldre”, admet la regidora de Mobilitat, Verònica Vidal. El carrer Torrent Llibre permet connectar a través del pas sota les vies del tren amb el carril bici del carrer Mare de Déu del Pilar –passa per davant de l’escola Mil·lenari– i la resta de xarxa ciclable d’aquesta part del municipi.
L’Ajuntament aplicarà a Torrent Llibre el model de carrer bici: un vial pacificat on hi ha un únic sentit de circulació per als vehicles de motor –de nord a sud– però que permet el pas de bicicletes en totes dues direccions. S’estalvia la senyalització d’un carril bici bidireccional i, per tant, la supressió de totes les places d’aparcament perquè la calçada d’aquest carrer no té l’amplada suficient. “Amb el carril bici hauríem d’haver tret l’aparcament”, certifica Vidal.
Els canvis a Torrent Llibre inclouen nova senyalització horitzontal que farà que l’aparcament dels vehicles vagi canviant de costat segons el tram. Això obligarà els vehicles a circular a una velocitat més reduïda. A més, es retiraran algunes places d’aparcament per deixar espais buits que els conductors podran fer servir per creuar-se amb els ciclistes. L’actuació busca que “el vehicle vegi que té un paper secundari i que s’ha d’apartar”, diu la regidora, que considera que les places d’aparcament que es retiren no representen un problema en una zona “on gairebé tots els edificis tenen aparcament privat”.
Vidal apunta que s’ha optat per aquesta solució perquè les altres alternatives per travessar la via del tren –la carretera de Dosrius i el pas del carrer Montseny– implicarien fer recorreguts molt més llargs per als usuaris de la bicicleta. Les obres s’executaran properament. L’Ajuntament les havia previst a l’estiu però es va presentar un recurs de reposició a l’aprovació definitiva del projecte i això va endarrerir l’execució dels treballs.
L’entitat ambientalista Cardedeu Vital defensa que “la solució del carrer bici és òptima per pacificar molts barris i carrers del municipi”. “Permet garantir la reducció de la velocitat dels vehicles, facilitar que els modes sostenibles com la bicicleta puguin circular en les dues direccions i reduir les distàncies i conservar la major part dels aparcaments, cosa que el carril bici no permet.”
Accés al parc de Pompeu Fabra
D’altra banda, Cardedeu Vital insisteix a reclamar la creació d’un carril bici a l’avinguda Pau Casals per facilitar l’accés amb bicicleta al parc de Pompeu Fabra i a la Guingueta. Verònica Vidal admet que hi ha “una demanda activa per connectar els parcs –dels Pinetons i de Pompeu Fabra– a la xarxa de carrils bici”.
Amb tot, recorda que un estudi va descartar l’opció de fer un carril bici a l’avinguda Pompeu Fabra per les dimensions de la calçada, sobretot a la cruïlla amb la carretera de Cànoves i Eduard Corbella. L’alternativa que es plantejava era convertir el carrer Sant Josep Oriol en un carrer bici –com es farà ara a Torrent Llibre– que permeti el pas de bicicletes en tots dos sentits. La idea va trobar el rebuig d’alguns veïns. “Va fer que quedés en stand-by”, indica Vidal. Cardedeu Vital ha fet arribar el díptic on defensa el model de carrer bici als veïns d’aquest carrer.