L’habitatge i l’urbanisme són temes principals del cicle de debats Cardedeu 2050 que organitza Cardedeu Vital en el marc de la Comunalitat. Diumenge passat es va fer una pedalada sobre els reptes territorials del poble guiada per Joan Masferrer, enginyer, i Benet Fusté, sociòleg, tots dos amb vocació d’urbanistes. El punt de sortida era la plaça Sant Joan, on Fusté ja apuntava el problema d’aquest país: “Malgrat que planifiquem de manera pública –des dels ajuntaments i altres administracions–, executem de manera privada”, deia. També sempre es depèn d’un desdoblament: l’àmbit supralocal i el local.
Més d’una vintena de ciclistes van seguir la marxa, que va acostar-se al polígon del Marital, un sòl industrial difícil d’endreçar que no s’ha fet créixer a causa dels alts costos que suposa. Una de les modificacions que s’havien posat sobre la taula, inassequible i poc desitjada pels veïns, era fer un gran pas sota les vies del tren que connectés el polígon amb la rotonda d’entrada a Cardedeu per la carretera C-251. Fusté hi veu un connector biològic amenaçat al voltant del qual hi ha tensions: “El que ens convé col·lectivament no sempre és el que ens convé individualment.”
Passeig Fluvial amunt, la segona parada va ser a la plaça Antonyita Fontova, un exemple de transformació d’un sol urbà en espai verd. Segons Masferrer, “cal fer l’exercici de mirar a petita escala”. Des d’allà es van comentar les intencions d’erigir uns 20 habitatges per a col·lectius en risc al solar de l’Antic Casino.
Com a divertimento es va modificar el rumb planejat per passar pel “nou carril bici” del carrer Sant Josep Oriol, una pintada anònima apareguda recentment, tal com explicava EL 9 NOU divendres passat. Travessant la vila, la ruta va arribar fins el camp d’aviació d’Alfou, on fa anys es va descartar fer-hi una ronda per preservar el cercle verd que envolta Cardedeu. Abans, una parada al barri residencial dels Dominics va permetre conèixer el plantejament actiu de fer-hi cases bifamiliars per aportar més oferta d’habitatge, seguretat al barri i sostenibilitat.
Els canvis de futur a Can Manent
A Can Manent, es va mostrar el sector on es veuran més canvis en els propers anys: el projecte de creixement residencial serà abordat principalment per allà, on s’hi volen edificar uns 130 habitatges de protecció oficial en els pròxims cinc anys. Tot i així cal una urbanització tova, segons Masferrer, per preservar la infraestructura verda d’espai agrícola i de passeig.
La ruta va acabar passant pels pisos de lloguer social en construcció prop del Pla Marcell. També per la zona del darrere de l’estació, on es van discutir les intencions de construir-hi un Park & Ride que generen polèmica. Els guies aconsellaven que cal ser a sobre de tots els plantejaments urbanístics molt abans que s’executin per ser a temps de debatre-ho.