QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

El tercer carril de la C-17 redueix les cues en hora punta

El tram de 4,6 quilòmetres de Lliçà d’Amunt a Parets es fa amb tres minuts i mig menys

La construcció del tercer carril a la C-17 en sentit sud entre la sortida de Granollers i l’enllaç amb la carretera Interpolar (C-35) a Parets ha permès estalviar tres minuts i mig de mitjana per trajecte a cada conductor que hi passa a l’hora punta, de 7 a 2/4 de 9 del matí.

Aquesta és la franja que concentrava les principals retencions abans de fer l’ampliació de capacitat d’aquesta carretera, que es va enllestir fa tot just un any dins del pla d’inversions de la Generalitat per millorar la fluïdesa del trànsit i la seguretat viària a la C-17. Incorporava altres inversions com la construcció d’un tercer carril a la calçada en sentit nord, ara en execució.

Segons els estudis de mobilitat fets pel Departament de Territori, en hora punta, els conductors tarden ara vuit minuts a recórrer el tram de 4,6 quilòmetres entre l’enllaç amb la carretera BV-1432 (de Granollers a Lliçà d’Amunt) i la carretera Interpolar (C-35). L’any 2019, abans de la reforma, feien falta 11 minuts i mig. Per tant, en termes relatius, l’estalvi de temps se situa al voltant del 30% tot i que el recorregut és força reduït.

Si és té en compte que, en hora punta –de les 7 a 2/4 de 9 del matí– fan servir aquest tram de la C-17 uns 3.600 vehicles cada hora només en direcció Barcelona, Territori xifra l’estalvi de temps per al conjunt de conductors en unes 315 hores al dia. Al llarg de l’any, representen unes 88.200 hores de temps de retenció que es deixa de fer amb un impacte econòmic que es xifra al voltant d’un milió d’euros cada any.

“Tenint en compte que és una obra que va costar 11,5 milions d’euros, el retorn econòmic de la inversió és evident”, ressalta David Prat, director general d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre del Departament de Territori. “Hi ha hagut una millora de la fluïdesa a la carretera de forma bastant clara”, celebra Prat en declaracions a EL 9 NOU. Recorda que la necessitat de fer millores en aquest tram de la C-17 era “molt clara” perquè “la via estava molt congestionada”.

L’evolució experimentada en la velocitat mitjana dels vehicles en aquest tram de 4,6 quilòmetres també posa de manifest la millora per als usuaris. L’any 2019, abans de la reforma, la velocitat mitjana se situava en uns 35 quilòmetres per hora: es movia entre els 20 i els 40 quilòmetres per hora en sentit sud en la franja d’hora punta del matí.

Hi havia un primer tram on els vehicles circulaven a uns 35 quilòmetres per hora entre l’enllaç amb la BV-1432 i la incorporació a la C-17 dels vehicles que sortien de Granollers pel Coll de la Manya. En aquest punt, es registrava la velocitat més reduïda: 20 quilòmetres per hora de mitjana que augmentava fins als 40 quilòmetres a mesura que s’avançava cap a la connexió de Parets. Amb la reforma, la velocitat mitjana al tram de tres carrils se situa entorn als 65 quilòmetres per hora: es mou entre els 60 i els 70 quilòmetres per hora durant l’hora punta del matí.

Prat destaca que l’augment de velocitat també es dona al tram entre l’accés de la BV-1432 i l’enllaç amb la carretera de Sabadell (C-155) “on no s’ha fet obra”: passa de 35 quilòmetres per hora a 43. S’ha aconseguit gràcies a la nova incorporació cap a la C-17 en direcció Barcelona per als vehicles que surten de Granollers. Abans, el carril d’incorporació era molt curt i hi havia un senyal de cediu el pas. Això feia que els vehicles que circulaven pel tronc principal frenessin i s’acabessin formant cues a la mateixa C-17.

Uns 90.000 vehicles al dia

El tram de la C-17 situat entre l’enllaç amb l’AP-7 i la C-33 a Parets i la bifurcació amb la ronda Sud de Granollers (C-352) a Granollers registra uns 92.000 vehicles al dia de mitjana en tots dos sentits, una xifra que no ha canviat en el darrer any tot i la millora de la infraestructura. És el tram més congestionat perquè, al tram entre Parets i l’enllaç amb l’AP-7 a Mollet (a tocar de l’Escola de Policia) la intensitat mitjana diària baixa fins a uns 68.000 vehicles/dia, amb un descens notable des de l’alliberament del peatge de la C-33, a la Llagosta.

Al costat nord, uns 40.000 vehicles se’n van o venen per la N-152z, al Coll de la Manya. I els altres 60.000, fan servir el tram de la C-17 en direcció Vic.

David Prat també destaca que “reordenar els accessos i eliminar incorporacions directes ha millorat la seguretat viària” en aquest tram de la C-17. A la calçada en sentit sud, es va tancar la incorporació que hi havia davant del restaurant Can Romeu i es va fer una nova entrada cap al polígon Llevant. El canvi serà més notable a la calçada en sentit sud perquè aquí hi havia moltes més activitats econòmiques amb connexions directes amb la C-17 que es canalitzaran amb un vial de servei.

Segons el Servei Català de Trànsit, l’accidentalitat al tram de la C-17 situat entre els quilòmetres 14 i 21 no mostra gaires canvis. De fet, la sinistralitat global –no es diferencia accidents segons el sentit de circulació– és lleugerament més baixa en el darrer any (de 44 a 49 accidents), amb el tercer carril en sentit sud ja enllestit. La xifra de víctimes, però, és més alta: de 85 a 76.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 227 persones.