Les principals policies locals del Vallès Oriental van sumar durant l’any passat unes 850 sancions a conductors de patinets i altres vehicles de mobilitat personal (VMP). Granollers i Mollet són les que en van fer més, 246 i 320 respectivament. Per darrere, hi ha Montornès, amb 85, i Llinars, amb 58. El total de multes també inclou els 73 expedients sancionadors oberts en vies interurbanes a conductors de VMP. A la resta de municipis que han aportat dades a petició d’EL 9 NOU, la xifra és força més baixa.
Actualment, la Direcció General de Trànsit (DGT) marca uns criteris generals a l’espera d’una regulació de caràcter estatal. Les normes específiques sobre la circulació amb VMP estan marcades per les ordenances municipals respectives, expliquen des del RACC. Per això, hi pot haver diferències en les regulacions entre municipis.
Les policies locals fan campanyes específiques de controls dels VMP d’acord amb les directrius que marca el Servei Català de Trànsit. Entre els motius que comporten més sancions, hi ha la circulació de dues o més persones en un mateix VMP, l’ús d’auriculars a les orelles mentre es condueix o la circulació per llocs prohibits com poden ser les voreres.

També hi ha infraccions de trànsit com no respectar la senyalització –saltar-se un stop o un semàfor en vermell–, conduir de forma negligent o fer-ho sota l’efecte de begudes alcohòliques o de les drogues. A Sant Celoni, per exemple, 6 de les 27 denúncies de 2022 van ser circular amb un patinet o VMP per la vorera. També va ser el motiu més abundant l’any anterior amb 16 de les 23 denúncies.
Algunes policies expliquen l’increment de sancions entre 2021 i 2022 per la incidència que la pandèmia de la covid encara tenia en la mobilitat fa dos anys. També perquè, en una primera fase, es va optar per informar els conductors de patinets de les infraccions abans de començar a sancionar. És el cas de Santa Maria de Palautordera.
Una vuitantena d’accidents amb VMP implicats
Segons les dades recollides per EL 9 NOU de bona part de les principals policies locals de la comarca, l’any passat van registrar una vuitantena d’accidents amb patinets o altres ginys de mobilitat personal implicats. Granollers i Mollet són les policies locals que en van acreditar més, 36 i 15, respectivament.
En la majoria de casos, els danys personals són lleus o inexistents. Respecte a les dades de 2021, hi una quinzena d’accidents més. Només hi va haver un ferit greu, en un sinistre a Lliçà de Vall. Respecte a les dades de 2021, hi una quinzena d’accidents més.
A Granollers, en els 78 accidents amb VMP implicats des de 2020, hi ha hagut 49 ferits lleus i 2 de greus. Quatre dels sinistres són atropellaments de vianants. En via interurbana, només es va registrar un accident amb un ferit lleu. El maig de 2020, un usuari de patinet va morir a la C-35 a l’altura de la rotonda de Santa Maria de Palautordera en ser envestit per un camió.
Per Cristian Bardají, director de l’Àrea de Mobilitat del RACC, “cal fomentar una adequada convivència de la mobilitat entre tots els usuaris”. “Passa per tenir un espai públic segur, ordenat i de confiança: amb mesures com una xarxa per a vianants contínua que els doni prioritat, una xarxa ciclable connectada i dimensionada, garantir la diferenciació clara de les vies i incorporar senyalització específica i visible per a tots els modes”, afegeix.