QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Rècord de persones centenàries al Vallès Oriental amb un total de 94 el 2024, de les quals 80 són dones

El nombre de dones centenàries creix un 48% en 10 anys, però el d’homes es manté igual

L’any passat, el Vallès Oriental va batre el rècord de persones centenàries des que hi ha dades, amb un total de 94: 80 dones i 14 homes. Entre els primers semestres de 2014 i de 2024, el nombre va créixer un 38%, però aquest increment es deu únicament a les xifres de dones. Entre ambdós anys, el nombre d’homes de 100 o més anys és el mateix (14). En canvi, les dones han passat de 54 a 80: un creixement del 48%, segons les últimes dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat). Si bé les dones tenen més esperança de vida que els homes, no deixa de ser una xifra sorprenent.

L’augment de persones centenàries és un reflex d’una societat més sana, creu Carles Fernández, gerent del Consell Comarcal. Aquest creixement més o menys constant, però, pot veure’s alterat en situacions inesperades, com va ser-ho la pandèmia de la covid. Les persones d’edat avançada van ser un dels grups més afectats. L’esperança de vida a Catalunya va caure de 84 a 82 anys el 2020, i això es veu reflectit en els vallesans centenaris. El primer semestre del 2020, va haver-n’hi cinc menys i el 2021, 12, respecte al 2019 prepandèmia. A partir d’aleshores, van recuperar-se amb un gran salt de 12 persones el 2022 respecte l’any anterior i un altre de 9 el 2024 respecte al 2023.

Les dades de persones centenàries lliguen amb l’envelliment general de la població. L’informe que l’Associació Catalana de Recursos Assistencials (ACRA) va presentar la setmana passada pronostica un creixement accelerat de la població de Catalunya major de 80 anys, que podria passar de 497.470 el 2026 a gairebé un milió el 2050. Al Vallès Oriental, la població de més de 80 anys podria arribar a doblar-se d’aquí a 15 anys, a causa de l’onada boomer.

L’onada ‘boomer’

Aquest 2026, arribaran a la vuitantena els primers baby boomers (la generació nascuda entre 1946 i 1964). Entre aquestes dues dècades, es van disparar els naixements arreu de l’Estat, i el fet que arribin a la vellesa vol dir que aquest segment de la població serà molt més granen nombre que l’actual. Fernández apunta que el creixement de la població gran haurà de comportar un augment dels serveis relacionats amb la dependència. Caldran més geriatres, però també caldrà millorar i incrementar els serveis d’atenció domiciliària, els centres de dia i les residències. “Ara mateix, la cobertura està per sota de les necessitats”, recorda.

La majoria de centres de la comarca tenen llistes d’espera superiors a un any, sobretot per a places públiques. A més, l’allargament de la vida farà que les places estiguin ocupades durant més temps i que, per tant, hi hagi menys rotació, pronostica Fernández. Això pot provocar més saturació a les llistes d’espera de les residències.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 201 persones.