El Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) preveu que el nou taller de manteniment de trens que s’està construint a tocar a l’estació de Ripoll pugui estar operatiu durant la segona quinzena d’octubre.
La seva posada en marxa permetrà l’inici del primer tall del trànsit ferroviari entre les estacions de Parets i la Garriga: cal tenir el taller en marxa per assegurar la possibilitat de fer el manteniment dels trens que quedaran tancats al sector entre Figaró i Puigcerdà i que assumiran les circulacions en aquest àmbit mentre duri la interrupció del pas de trens entre Parets i la Garriga.
El Mitma situa per aquesta propera tardor el primer tall, que incialment estava previst per aquest estiu. Tindrà, detallen fonts del Ministeri a preguntes d’EL 9 NOU, una durada d’uns dos mesos i mig que s’aprofitaran per donar a les quatre estacions del tram en obres –Parets, Granollers-Canovelles, les Franqueses i la Garriga– la nova configuració de vies que hauran de tenir per funcionar amb la infraestructura desdoblada.
No afecta la data del segon tall: estiu de 2024
Des del Ministeri, admeten que hauria estat millor tallar la línia durant l’estiu per reduir l’afectació als usuaris. Detallen, però, que aquest retard no afectarà el segon tall, el més important perquè durarà entre quatre i cinc mesos. Per tant, es manté el calendari de començar-lo l’estiu de 2024.
Aquest sí que haurà de servir per fer els trams de doble via entre estacions amb els nous viaductes o altres infraestructures previstes al projecte en punts com el pas del riu Tenes i la C-17, a Parets; del riu Congost, a Canovelles, o de la riera del Gorgs, a Llerona. Que el primer tall es faci més tard del previst tampoc afecta la data final de l’obra de desdoblament entre Parets i la Garriga.
Dispositiu alternatiu amb autobusos
El Ministeri preveu, al setembre, concretar com funcionarà el dispositiu alternatiu amb autobusos que cobrirà, per carretera, el trànsit ferroviari de l’R3 afectat pel tall. Els trens deixaran de circular entre Parets i la Garriga. El servei alternatiu per carretera es planteja entre Centelles i Parets. Les estacions de Figaró i Sant Martí de Centelles (Osona) continuaran tenint pas de combois però serviran només per als desplaçaments en direcció Vic. Cap a Barcelona, caldrà agafar els autobusos.
Amb tot, fonts del Mitma, assenyalen que s’està parlant amb les entitats d’usuaris com la plataforma Perquè no ens Fotin el Tren i l’associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) per tenir en compte les seves peticions.
No descarten, per tant, serveis directes amb bus des de Centelles o altes punts de la línia cap a Barcelona, com sí que ja s’havien previst des de Vic. Recorden que hi ha 16 milions d’euros destinats a cobrir el servei alternatiu amb autobusos mentre durin els dos talls. “Els posarem de la manera òptima per donar el millor servei”, indiquen des del Mitma.
Perquè no ens Fotin el Tren i la PTP van denunciar que l’actual disseny del servei de bus implicarà un increment molt important del temps de viatge per als usuaris.
{{ comment.text }}