Els retards habituals a la línia R3 han permès a Siscu Díaz, un veí de la Garriga i que fa servir el tren per anar a Barcelona, on treballa, sumar 16 viatges gratis en el darrer mes. Entre el 18 de novembre i el 17 de desembre ha obtingut 16 devolucions exprés perquè el tren amb què anava ha arribat amb més de 15 minuts de retard. D’aquesta manera, podrà anar i tornar vuit dies gratis entre Barcelona i la Garriga. Té un mes per gastar aquests bitllets de devolució. L’abonament que compra cada mes li costa 78,25 euros.
Díaz assegura que està acostumat als retards: “Sistemàticament arriba deu minuts tard.” Al matí, agafa el tren que surt de la Garriga cap a 1/4 de 8 del matí. “Normalment ja arriba tard”, explica. Hauria d’arribar a Sants pocs minuts després de les 8 del matí però “normalment ho fa a un quart”. De tornada, agafa un tren que surt de Sants cap a les 6 de la tarda. “Tot i que ve de l’Hospitalet, que és l’estació que hi ha just abans, ja sortim amb retard”, relata. Generalment, cada mes aconsegueix set o vuit devolucions exprés. “Però aquest mes ha passat molt més sovint”, comenta.
Abans, Díaz feia servir la línia R2 per anar a Barcelona però quan es va traslladar a viure a la Garriga fa uns mesos va decidir utilitzar l’R3. “M’estic plantejant anar a buscar el tren un altre cop a Bellavista”, comenta pels retards habituals a l’R3. De fet, aquests dies de Nadal ho provarà coincidint amb el tall de la circulació a Sant Andreu Arenal per les obres de construcció del túnel viari de la plaça de les Glòries, a Barcelona. Baixarà amb cotxe fins a l’estació de les Franqueses-Granollers Nord per agafar el tren cap a Barcelona.
A banda dels retards, un altre dels problemes que denuncia Díaz és l’elevat nombre de passatgers que hi ha a les hores punta. Al matí, quan ell puja a la Garriga encara hi ha llocs per seure. “A partir de Canovelles, la gent ja ha d’anar dreta”, relata. De tornada, ell també pot seure perquè puja a l’estació de Sants. “A partir d’Arc de Triomf, la gent que puja tampoc pot seure”, diu. Tem que la situació empitjorarà a partir de l’1 de gener quan entri en vigor la zona de baixes emissions a la ciutat de Barcelona que no permetrà circular per l’àmbit interior de les rondes als vehicles més contaminants, aquells a qui no correspon l’etiqueta de la Direcció General de Trànsit. “No sé com anirà el tema però si ara anem enllaunats al gener pot ser que sigui pitjor”, preveu.