Cada casa hi pot dir la seva, però en línies generals la campanya de Nadal als eixos comercials del Vallès Oriental ha estat positiva. “Ha anat molt millor que l’any passat, sobretot pel que fa a la venda de roba i complements, però va costar molt que engeguessin les vendes”, explica el president de l’associació de comerciants Del Rec al Roc de Granollers, Marc Giménez.
Al seu parer, la campanya va començar “fluixa”. “Ens vam espantar, perquè va costar molt d’arrencar. Fins al cap de setmana del 21 i 22 i els dies 23 i 24 de desembre els carrers de Granollers no van estar plens. Hi havia tanta feina, que hi ha botigues que van haver de contractar personal extra perquè no donaven l’abast. És un problema, sí, però quin beneït problema”, admet Giménez.
Al cap té moltes teories d’aquest endarreriment de les compres: sigui per la coincidència amb la paga doble de Nadal o perquè, senzillament, molta gent va preferir anar a última hora. I quan la gent va a última hora, es queda a comprar a prop de casa. “Ens hauria ajudat a espaiar les vendes una bona campanya de Nadal. L’Ajuntament cada vegada en fa menys i tenim la sensació que la gent no té incentius.”
També comparteix aquesta diagnosi el vicepresident de l’associació de comerciants GranCentre, Joan Sitjes. Insisteix en l’endarreriment de les compres i d’haver fet l’agost la setmana de Cap d’Any. “Potser hem tingut una mica més de clientela respecte a l’any passat. Tenim la sensació que la venda on line s’ha estancat una mica i aquest any molta gent ha preferit comprar al comerç de proximitat i sortir al carrer perquè s’ho passa bé”, admet Joan Sitjes.
Segons la seva percepció, també hi ha ajudat al calendari. Potser la campanya va començar “fluixa”. “El pont de la Puríssima, en caure la Concepció en diumenge, molta gent va preferir l’oci a comprar i per això era fora.” A mesura que es van anar avançant les dates de Nadal, les vendes es van animar i, de moment, amb les rebaixes pel mig encara no han tingut temps de cap treva.
La campanya va començar a finals de novembre, pel Black Friday. Però els comerços, en línies generals, admeten que la febre pels descomptes abans de Nadal ha baixat i ja hi ha molts comerços que ni el van fer. La desinflada del Black Friday també podria explicar l’endarreriment de les compres de Nadal o els avisos de rebaixes fraudulentes.
La Garriga consolida el seu eix comercial
A altres poblacions de la comarca, la campanya de Nadal també ha anat bé. Sobretot a la Garriga, que de mica en mica s’està consolidant com a un dels principals eixos comercials de la comarca. “Encara hem de fer l’enquesta de valoració de la campanya, però en general les opinions són bones: hi ha hagut molta gent al carrer i el fred d’aquest any ha ajudat molt a vendre certs productes, com ara roba d’abric, jaquetes i sabates a les botigues de roba”, explica la presidenta de l’ASIC de la Garriga, Mònica Sabata.
A Mollet, l’associació de comerciants Adhec Autònoms, admet que les activitats paral·leles de Nadal i l’encesa de llums una setmana abans del que era habitual van ajudar a escalfar l’ambient per les primeres compres. Igualment, com també passa a les Franqueses, es queixen de la pressió del comerç en línia, amb què cada vegada és més difícil competir.
“No hi ha ni punt de comparació amb el que veníem fa anys enrere, però ha estat una campanya millor, explica la presidenta de LF Comerç, Estel Armengol. A Sant Celoni, compten els dies per la creació de la nova Unió de Botiguers, que serà una realitat aquest 2025 i que els permetrà dinamitzar més el comerç per dates senyalades.
Menys rebaixes que altres anys
Amb el final de les festes, la majoria de comerços ja han donat el tret de sortida a les rebaixes. Els descomptes seguiran almenys fins al febrer, però la tendència de molts comerços de fer descomptes tot l’any els han tret valor darrerament. A més a més, l’augment de vendes de productes de temporada aquest Nadal, sobretot en el sector de la moda, ha fet que quedi menys estoc de jaquetes, abrics i sabates, perquè ja ha fet fred.
A les rebaixes d’estiu van arribar després de diversos mesos de pluja. A la primavera, en canvi, va passar el contrari. Per això, els primers descomptes encara són baixos, d’entre el 20% i el 30%, generalment, i alguns del 50%.