El Parc Natural del Montseny ha dedicat una exposició als 40 anys d’educació ambiental al massís, una tasca que va iniciar-se l’any 1978 des de Can Lleonart, a la vall de Santa Fe i de la mà del naturalista Martí Boada i del Zoo de Barcelona –que aleshores estava dirigit per Antoni Jonch, fill de Granollers–. També s’ha tingut en compte els 40 anys de la declaració del massís com a Reserva de la biosfera per la Unesco.
La mostra “40 anys de conservació i educació ambiental” es va inaugurar dimecres de la setmana passada a l’Edifici del Rellotge del recinte de l’Escola Industrial, a Barcelona. Estarà exposada fins al dia 13 de març. Llavors, es traslladarà a Viladrau.
L’exposició s’estructura a través de cinc mòduls que recullen tres eixos essencials: el Montseny com a escola de natura amb referències a Can Lleonart –actualment sense activitat– on es van iniciar el primers cursos i programes d’educació ambiental a Catalunya vinculats amb l’excursionisme i les bones pràctiques; el Montseny com a espai viu, on es destaca el patrimoni natural del massís a partir de la diversitat de fauna, flora, paisatges, elements geològics i la recerca científica que s’hi fa, i, finalment, el Montseny com a patrimoni mil·lenari tenint en compte els aspectes del patrimoni arquitectònic però també els elements de caràcter cultural o el paper que ha tingut la muntanya històricament com a font d’inspiració d’artistes.
Per a cada àmbit, hi ha uns plafons de vuit cares amb informació escrita, però també hi ha elements visuals en vitrines que aporten un segon nivell de lectura. A més, hi ha un element interactiu per a la participació d’infants i joves.
Lluís Pagespetit, membre de la Societat Catalana d’Educació Ambiental i responsable del disseny de la mostra, ressalta el paper del Montseny “com a aula de natura” des de 1978. A la vegada, però, s’ha volgut ressaltar l’espai natural com espai viu. “Estem parlant de plantes, animals, persones i activitat humanes”, indica Pagespetit a EL 9 NOU.
“L’activitat humana sempre ha estat una mica relegada i aquí li donem importància. Fer una visita a un ramat és una cosa i poder parlar amb el pastor, n’és una altra”, diu Pagespetit, que sosté que “una manera d’aprendre és trepitjar el territori i fer-hi activitats”.
La mostra ha volgut “posar en valor la tasca d’innovació pedagògica que es va fer a Can Lleonart”, explica Maria Barrachina, tècnica de la Reserva de la Biosfera. També, “ampliar la visió amb els objectius de la Reserva de la Biosfera i la conservació del patrimoni material i immaterial”.
{{ comment.text }}