“Les dones hem arribat al cinema no per fer una òpera prima, sinó per quedar-nos-hi.” Així de contundent es mostrava Neus Ballús fa gairebé dues setmanes en la gala dels XIV Premis Gaudí, de la qual va sortir amb cinc guardons per la seva tercera pel·lícula, Sis dies corrents, entre els quals els de millor direcció i millor pel·lícula.
Però no només els premis avalen una trajectòria ascendent i ferma en el camp cinematogràfic des que al 2013 va presentar la seva òpera prima, La plaga, guanyadora també de quatre Premis Gaudí. La gran acceptació per part del públic de les seves pel·lícules i la connexió que aconsegueix establir amb els espectadors l’han convertit en una de les veus amb més autoritat per portar a la gran pantalla unes històries properes, del dia a dia, que converteixen cada pel·lícula en una peça única, banyada per la seva mirada.
Vota els teus candidats preferits al premi Vallesà de l’any
És el que ha passat amb el seu darrer treball, Sis dies corrents, protagonitzada, igual que La plaga, per no-actors. En aquest cas han estat tres lampistes de veritat, que en la pel·lícula han fet també de lampistes, després de passar pel sedàs del coach d’actors Gerard Oms, de Granollers, per explicar sis dies de la seva vida, en principi anodina i sense cap interès. Però el treball de tot l’equip, encapçalat per Ballús, aconsegueix transformar unes històries corrents en una petita joia del cinema.
La interpretació de dos dels lampistes, Mohamed Melalli i Valero Escolar, ja va estar reconeguda des d’un bon principi. L’agost passat, al Festival de Cinema de Locarno, van guanyar ex aequo el premi a la millor interpretació masculina. Un reconeixement que es va veure enfortit en els Premis Gaudí. Melalli es va emportar el premi a millor actor, i Escolar, el de millor actor secundari, passant davant d’actors reconeguts i professionals com Eduard Fernández.
A aquests premis s’hi van sumar els de millor pel·lícula, millor direcció i millor muntatge. Precisament, aquest darrer premi va ser molt valorat per la directora, que el va rebre juntament amb Margarita Melgar. Ballús va reconèixer que, després de 10 mesos de feina, podia afirmar que era la cosa més difícil que havia fet mai.
Després d’aconseguir el premi a la millor direcció per Sis dies corrents, la cineasta de Mollet es va convertir en la primera directora amb dos premis en aquesta categoria. El primer el va guanyar el 2014 amb La plaga, pel·lícula entre el documental i la ficció rodada a Gallecs, també protagonitzada per no-actors, veïns del mateix espai natural del terme municipal de Mollet. Com ja afirmava en una entrevista publicada per aquest periòdic, ni una pel·lícula ni l’altra no es podrien haver fet amb actors.
A la seva segona pel·lícula, El viatge de la Marta (2019), es va allunyar una mica d’aquesta premissa, i va incorporar en el repertori Sergi López. Els altres intèrprets, com els seus dos fills, també els va trobar fora dels circuits oficials. En aquesta ocasió la història se situava en un resort del Senegal. Amb el tercer film ha tornat a les arrels, amb un cinema cent per cent Km0.
{{ comment.text }}