Era la primera moto després de la mítica SRS, la primera de la marca vallesana. Però el comportament del motor no acabava de convèncer els tècnics de l’empresa. Per això, Jaume Pahissa, un dels mecànics més emblemàtics que ha tingut la marca, el va millorar i l’any 1956 va crear la Derbi 98, amb un sol pistó, que va millorar molt les prestacions. Els dos models es van poder veure aquest dissabte al matí al Museu Isern de Mollet i Pere Pi, mecànic i pilot de Derbi, va donar les explicacions. “La Derbi 95 no tenia gaire represa, semblava com si anés amb el que llavors es deia un reductor. En Jaume la va modificar. Externament era igual, però portava un sol pistó com les motos convencionals. I en aquell moment va causar sensació. L’any 1958 vaig guanyar el campionat d’Espanya de 100cc”.
REUNIÓ D’EXCOMPANYS
La presentació dels dos models, juntament amb un motocarro també de Derbi, va reunir més de mig centenar de persones, la gran majoria extreballadors, mecànics i pilots de la mítica marca de Martorelles. Pere Pi es desfeia en elogis de la Derbi 98 i recordava que amb ella va guanyar més de mig centenar de gimcanes, una prova d’habilitat molt popular i es disputava en camps de futbol. I també havia guanyat molts partits de motobol, o futbol amb moto, disciplina ja desapareguda.
El creador del museu, Josep Isern, va remarcar la importància de la moto a Mollet i va explicar que la ciutat va arribar a tenir més de 50 tallers que feien peces per a motos. Sense sortir de la sala es va acostar a una de les motos exposades, una Montesa Impala, i va assenyalar components fets per Manaut, Singla, Solà, Mansar, Jaurrieta… “Del centenar de fàbriques de motos que va arribar a tenir Catalunya, potser el 50% dels components es feien a Mollet”, va dir.