QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Un viatge particular

Una gran escultura formada per diferents peces de metacrilat transparents penjades al sostre, i disposades com les cases i els carrers d’una ciutat, capta des del primer moment l’atenció del visitant que arriba a la Sala Ciutat del Centre Cultural de Granollers.

El 9 Nou
07/11/2013

L’artista granollerí Ramon Aumedes és l’artífex d’aquest projecte que, sota el nom d’“Estructura”, proposa un joc i un viatge amb tres etapes molt marcades al llarg dels tres espais expositius de la Sala Ciutat, amb l’acompanyament, al final del trajecte, de Mar Aumedes, Pere Vilardebó i Àlex Santafé, tres artistes veïns seus a Roca Umbert. Dijous al vespre es va inaugurar la mostra en un acte en què el cant, a càrrec de Mar i Pol Aumedes i també d’altres persones anònimes, es va fondre amb les peces d’art formant part d’un mateix missatge.

La primera etapa d’aquest viatge, que ell anomena natural, es completa amb uns quadres de polièster i fòrmica que representen pedres, vistes “com a element primari però que l’home ha fet servir tota la vida, fins i tot per fer ciutats”. Una ciutat com la que ha creat ell, un lloc de silencis i sorolls, i de tot tipus de convivència.

A la segona planta, el recorregut arriba a l’etapa més social, formada per 12 quadres “que són fulls en blanc, en representació de la història d’aquella gent que no ha escrit mai la seva història però que ha ajudat a configurar el caràcter d’un poble”.

El viatge acaba al tercer pis entrant en l’aspecte més personal de l’artista. Aumedes és l’autor de tres sèries de sis peces cadascuna, de 30×40, sobre de les quals han intervingut la seva filla Mar, Vilardebó i Santafé, tots ells residents a Roca Umbert. “És com un autoretrat que jo em faig a través d’ells”, explica l’artista. Cadascun d’ells hi ha deixat la seva empremta personal. Mentre Mar Aumedes ha utilitzat el teixit –la matèria amb la qual ella treballa– per fer un joc d’ombres sobre les peces, Vilardebó ha optat per fotografies retallades clavades amb agulles, i Santafé, per la pintura. Aumedes va explicar que la tria d’aquests autors responia a dos criteris molt senzills. El primer, perquè eren residents, i el segon perquè cadascun tenia un lligam amb el seu passat. “L’Àlex fuma, com jo havia fet, i en Pere porta barba, com jo també havia portat. La Mar, a banda de ser la meva filla, representa la part femenina que tots els homes tenim dins, i que a vegades amaguem”.

La proposta es completa amb dues escultures, també autoretrats seus. “L’autoretrat és una obsessió que he tingut sempre, però si al principi la idea era que s’assemblessin a mi, ara he arribat a un punt en què penso que ja no cal, que ja no han de ser la meva cara, sinó que han de representar un caràcter i una manera de ser”. En aquest cas, les dues peces són una representació de com l’escultura el té atrapat a ell. “Generalment, les escultures estan sobre la peanya, però en aquest cas és al revés”, comenta Aumedes.

“Estructura” estarà oberta fins al 26 de gener. El 14 de desembre hi haurà una visita comentada amb l’artista, mentre que el 19 de gener es farà un vermut conversa amb els artistes al voltant de l’art de crear.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 558 persones.