Amb dos triomfs en quatre carreres, l’australià Casey Stoner (Honda) es manté segon en la general a vuit punts de Jorge Lorenzo (Yamaha), mentre que Dani Pedrosa (Honda) tanca el podi en la tercera posició amb 61 punts, a 17 del líder.
Quinze dies després que el traçat de Montmeló albergués la carrera de Fórmula 1, el GP de Catalunya es perfilava com a escenari d’una gran batalla entre els tres de dalt, que han copat tots els triomfs en les quatre carreres que s’han celebrat.
Però una vegada més la mala sort es va creuar en el camí de Pedrosa, qui en la carrera anterior, a Le Mans, se’n va anar a terra després d’una maniobra que encara avui segueix fent parlar l’italià Marco Simoncelli (Honda), vuitè en la general.
De fet, tant l’italià com persones del seu entorn han mostrat cert temor per l’actitud que puguin adoptar els aficionats contra ell.
Aquella caiguda a França, que va engegar en orri totes les opcions del català per pujar al podi, no va fer més que aguditzar el delicat estat de salut del pilot, qui es va trencar la clavícula però que abans de la carrera encara sentia molèsties per l’altra, fracturada a final de l’any al Japó i que li va impedir competir pel títol en les últimes carreres.
Guanyador a Portugal i allunyat a Montmeló de la carrera, ara a Pedrosa li queda prendre-s’ho amb tranquil·litat, ja que el calendari de Motogp ofereix una successió de carreres que li exigiran el màxim en els pròxims dos mesos, en què es disputaran sis proves en vuit setmanes.
En la banda antagònica de Pedrosa es troba Simoncelli, assenyalat per molts com el culpable de la caiguda del barceloní i el pilotatge agressiu de qui ha estat molt criticat, especialment per Lorenzo, amb qui manté una agra relació.
De fet, s’espera la compareixença de Simoncelli a la comissió de seguretat perquè aclareixi el que va succeir a Le Mans, on va ser penalitzat en carrera amb una passada per la línia de garatges.
Lorenzo, qui ha estat un dels encoratjadors del debat per la seguretat als avançaments aquestes últimes setmanes, defensarà el liderat davant l’empenta d’Stoner.
El mallorquí és el vigent guanyador al traçat català, on va compartir el podi amb Stoner i Pedrosa, encara que en el record de molts aficionats encara està molt present la derrota que va patir fa dos anys pel seu company d’equip, l’italià Valentino Rossi, avui a Ducati, qui li va fer un avançament de vertigen en l’última corba.
Pel que fa a Rossi, l’italià segueix encallat en la progressió del seu Ducati. És cinquè en la general i només ha pujat una vegada al podi en les quatre carreres anteriors, quan va ser tercer a Le Mans.
Stoner, sempre al podi aquesta temporada, a excepció de Jerez, quan se’n va anar a terra després que se l’emportés per davant Rossi, parteix com un dels favorits per sumar la seva tercera victòria en el mundial i la segona a Montmeló, on el 2007 ja va aconseguir el triomf.
El pilot australià, clar aspirant al títol aquest any, comparteix elogis per les seves dues victòries i crítiques per les seves irades protestes i queixes, com la botifarra que va fer a Rossi, quan aquest el va fer caure al Jerez, i després de donar un cop a l’espatlla al francès Rady de Puniet (Ducati) en l’escalfament de fa dues setmanes a Le Mans.
La previsió del temps al circuit de Catalunya apunta risc de pluja durant els dies d’entrenaments i diumenge dia 5 de carrera.
En el Moto2, després de l’èxit de Marc Márquez (Honda) a Le Mans, on va aconseguir la seva primera victòria després de tres carreres sense puntuar, l’alemany Stefan Bradl (Kalex), que participarà per primera vegada a Montmeló, és l’actual líder després de guanyar dues carreres.
En aquesta categoria intermèdia, Julián Simón (Suter) ha ascendit a la segona posició després d’arribar a Le Mans cinquè, mentre que els 25 punts que va aconseguir Márquez l’han situat en el novè lloc.
La categoria dels 125 cc segueix tenint l’espanyol Nico Terol (Aprilia) com el gran favorit i líder indiscutible del vuitè de litre. No debades, ha guanyat les tres primeres carreres i a Le Mans va ser segon, on el protagonisme se’l va emportar el català Maverick Viñales (Aprilia), qui als seus 16 anys es va convertir en el pilot més jove a guanyar una carrera.
A Viñales el traçat de Montmeló no se li ha donat gens bé en anteriors assajos, com així ho ha reconegut el pilot de Roses (Alt Empordà). Tampoc a Terol, ja que en els tres últims anys ha pujat una vegada al podi, després d’acabar segon el 2009, però on també suma dos abandonaments, com el de l’any passat en l’última volta.