Jordi Oliveras, de la Garriga, és una de les 14 persones de tot Catalunya que s’han format per fer d’àrbitre ambiental a curses de muntanya. Es tracta d’una figura impulsada per la Generalitat per fer més sostenible i respectuosa una modalitat esportiva que s’ha fet gran amb el temps, extensiva a una pila de municipis del país i que enganxa cada vegada més persones. Segons dades del Departament d’Acció Climàtica, només a Catalunya se celebren cada any unes 200 curses de muntanya, 25 de les quals són dins el calendari federatiu.
Oliveras, que es veí de la Garriga, de 62 anys i inquiet de mena, va entrar al programa per fer d’àrbitre ambiental una mica perquè la muntanya és una passió seva i una mica més perquè està convençut de “protegir al màxim” el medi ambient. “Fa 30 anys que estic vinculat al Centre Excursionista Garriguenc, he fet mitges maratons de Granollers i també vaig fer la Marató de Barcelona amb 50 anys”, explica el vallesà.
El 2018 es va apuntar per fer d’àrbitre de curses de muntanya per la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC) i n’ha continuat fent de voluntari fins llavors. A través d’aquesta vinculació, li va arribar la crida per fer d’àrbitre ambiental. No és ben bé al mateix, però s’hi assembla. “Un àrbitre de muntanya ha de cronometrar, vigilar que es compleixin els protocols d’una cursa i que se segueixi la normativa. Ja se li pressuposa que ha de vigilar que hi hagi un comportament cívic respecte al medi ambient. Però fins ara no hi havia una formació específica per això i no teníem per què saber-ho.”
Els àrbitres ambientals tenen diverses funcions, dins i fora del recorregut, abans i durant la cursa: sigui determinar quins materials són sostenibles o no, senyalitzar, determinar els avituallaments, vigilar que la cursa no transcorri en zones que s’erosionen massa o que no passin per àrees on s’entorpeix la nidificació d’ocells. L’àrbitre de muntanya és la cirereta d’un pla de la Generalitat que va més enllà d’aquesta figura i és un projecte més ampli que promourà una certificació sostenible per a curses de muntanya i activitats excursionistes.
“El que està previst és que els àrbitres vetllin pel compliment d’aquest protocol”, explica el director general de Polítiques Ambientals d’Acció Climàtica, Marc Vilahur. La idea és que aquest protocol es vagi implementant, a poc a poc, a diferents curses.
Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't