La reobertura aquest divendres del Museu de Granollers, un any i tres mesos després de tancar-se per les obres de climatització, permetrà visitar de nou el retaule de sant Esteve, però ara complet com si es trobés en el seu espai original, a l’absis de l’església de Sant Esteve. El retaule, cedit fa anys pel MNAC al Museu de Granollers, és el gran protagonista de l’exposició “Una història sense paraules. El retaule de sant Esteve de Granollers”, amb la qual l’equipament celebra la seva reobertura juntament amb tres exposicions més: “In Illo Tempore. Granollers en època romana”, que s’ha recuperat després d’haver estat exposada un temps, i dues de dedicades a l’art contemporani: “Antibiografia”, una itinerant amb participació vallesana, i “Trash Studio Lab”, d’Anna Estany, de Cardedeu. Totes quatre es podran veure a partir d’aquest divendres a les 7 de la tarda en diferents espais del museu.
“El camí ha estat llarg, però ara estem molt emocionats”, va confessar Glòria Fusté, coordinadora del Museu en la presentació que es va fer dimarts al migdia des de la quarta planta, on es pot veure cara a cara la part superior del retaule. “Hem remuntat un retaule de grans dimensions en un edifici en unes condicions òptimes de conservació, i això ho hem pogut fer gràcies a la complicitat del MANC, que va creure en un projecte molt singular”, va afegir. Igual de singular és el retaule, “una obra fantàstica que explica la pròpia història de la ciutat, quan era una petita vila que va fer un gran encàrrec, de grans dimensions i de gran cost, a un taller important de Barcelona”. El retaule va estar exposat a l’absis de l’església des del segle XV fins al XVIII. El retaule és uan de les obres cabdals de la col·lecció d’art gòtic del MNAC.
Ara, d’aquest retaule se n’exposen un total de 13 taules, que s’alcen set metres de terra per recrear la forma original, “com se’l trobaria la gent al segle XV, en aquell moment il·luminat per ciris, i ara per una altra il·luminació”, segons va explicar Fusté. De les 13 taules, 11 ja s’havien exposat anteriorment, mentre que les dues noves que han arribat cedides són les del naixement de sant Esteve i la de la princesa Eudòxia. “Són dues peces que el MNAC tenia exposades a les seves sales del gòtic, i que ens ha cedit per poder penjar-les amb la resta de taules.” Les taules que falten, que ja s’havien perdut quan es va vendre el retaule, són les del martiri i la de sant Esteve.
Tot i això, és un dels retaules més complets i d’unes dimensions més grans que existeixen. “Per aquest motiu el seu muntatge ha estat un repte, museogràficament parlant, per a tot l’equip del Museu i tots els serveis i regidories implicades.” Fusté va detallar que en el procés del muntatge van tenir l’acompanyament de la restauradora i conservadora del MNAC Núria Prat. “S’ha de tenir en compte que en el procés de muntatge és quan hi ha més risc per a l’obra”, explica.
L’exposició, que és de llarga durada, també presenta diversos elements provinents de l’església gòtica de sant Esteve que convida a transitar per un temple simbòlic del Granollers baix medieval. Aquests elements són 13 mènsules procedents de l’església de Sant Esteve, i dos fragments de la trona petita de la capella del Roser, del 1703, a més de dos audiovisuals.
A més, el Museu de Granollers exposa, per primera vegada, el retaule de sant Sebastià i sant Eloi, també obra del taller Vergós, i que es va vendre al mateix temps, el 1917, que el retaule de sant Esteve a la Junta de Museus de Barcelona. “El MNAC el tenia dipositat al Museu d’Història de Barcelona, però també es va considerar que seria interessant tenir-lo exposat a Granollers”, explica Glòria Fusté. Aquest retaule, de dimensions més petites, estava situat des de finals del segle XV a la capella lateral de l’església parroquial de Sant Esteve.
L’exposició és fruit d’un projecte coral liderat pel Museu de Granollers, amb la col·laboració del MNAC, i textos d’Adrià Pujol i Jaume Dantí, amb un disseny de la remuntada del retaule de l’empres Croquis, i un circuit ideat per Bayona Studio, el disseny gràfic d’’Eumo-dc i la producció audiovisual de Full Screen.
L’alcaldessa, Alba Barnusell, va parlar d’una exposició singular que permet veure el retaule en totes les seves dimensions, mentre que Vanessa Jiménez, regidora de Cultura, va destacar que amb la climatització de les sales es podrien acollir altres exposicions importants per a la ciutat.
{{ comment.text }}