Editorial EL 9 NOU | 14:23
Opinió

No hi ha excusa per trencar les barreres arquitectòniques, només cal trencar la barrera mental a Adif i Renfe d’invertir en les Rodalies

Barreres arquitectòniques o barreres mentals?

La Marta Rodríguez, de Granollers, i l’Iris González, de Mollet, fan servir Rodalies per als seus desplaçaments. També tenen en comú que van amb cadira de rodes i han de patir cada dia les barreres arquitectòniques de les estacions de Granollers-Canovelles i Mollet-Sant Fost [vegeu EL 9 NOU del divendres passat]. Com elles, centenars i centenars de persones amb discapacitats físiques o sensorials, amb problemes per caminar com la gent gran o simplement perquè arrosseguen un carro de la compra o un cotxet d’infant es troben set de 17 estacions de Rodalies al Vallès Oriental que encara no s’han adaptat amb ascensors o passos subterranis per canviar d’andana o creuar les vies. A centenars i centenars de persones, les estacions de Figaró, les Franqueses, la Garriga, Granollers-Canovelles, Mollet-Sant Fost, Parets i Sant Martí de Centelles els escup a la cara cada dia que el transport públic no està fet per elles, que espavilin amb el transport privat si volen comoditat o que Renfe i Adif no les considera prou interessants per al seu servei. Són tres motius que haurien de fer que tothom –inclosos els que no tenen cap problema per moure’s– es rebel·li i expressi que ja n’hi ha prou d’aquest atemptat quotidià a la dignitat de la gent.

Es pot concedir que s’ha avançat en l’adaptació per a tothom de les estacions de tren de la comarca, però com en el cas del desdoblament de la R3, les obres i la posada en marxa d’actuacions concretes se sumen massa lentament al llarg de dècades i dècades. El 90% dels usuaris de ferrocarril a Espanya fan servir les Rodalies enfront del 5% que fa servir l’AVE. És significatiu, però, que en els prop de 30 anys que van de 1990 a 2018, la inversió en Rodalies a tot l’Estat ha estat de 3.680 milions i l’alta velocitat n’ha aconseguit 55.888 milions. O el que és el mateix, per cada euro invertit en Rodalies se n’han invertit 15,2 en l’AVE, segons ha recollit Josep Reyner per al Col·legi d’Economistes de Catalunya. Són xifres que clamen al cel, sobretot si es llegeix a continuació la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de l’ONU que reconeix el dret d’aquest col·lectiu a moure’s lliurement. No hi ha excusa per trencar les barreres arquitectòniques, només cal trencar la barrera mental a Adif i Renfe d’invertir en les Rodalies.