| 11:08
Opinió

Treballem per un Circuit de Barcelona-Catalunya més obert a la societat, més proper al territori, més sostenible i més diversificat en els seus usos

Un Circuit connectat al futur

El Circuit de Barcelona-Catalunya, en els seus 30 anys d’història, ha excel·lit com a escenari de referència per a les competicions. És l’únic circuit que, a més dels dos campionats del món de major repercussió –el de Fórmula 1 i el de MotoGP–, acull també el campionat mundial FIA de ral·licròs i el Mundial de Superbike. De la mà d’aquestes competicions, cobejades per ciutats i països d’arreu del món, ha tingut un impacte molt positiu en l’activitat econòmica de la comarca i del conjunt del país, a més de projectar internacionalment Catalunya i la seva capital.

Però volem anar més enllà. Aspirem a convertir-lo en el referent de les transformacions que aquest tipus d’equipaments han de dur a terme davant l’emergència climàtica. Volem millorar-ne la generació directa de recursos econòmics i ser més eficients en la gestió mitjançant la seva digitalització. Més encara, pretenem que esdevingui una eina de dinamització de la indústria i de la innovació tecnològica a Catalunya, especialment la vinculada a la mobilitat verda i l’automoció, que s’enfronta al repte de la descarbonització de la seva producció. Una eina alineada amb l’objectiu del govern de reindustrialitzar Catalunya. I ens proposem fer-ne un espai més obert a la societat, més proper al territori i a la ciutadania, diversificant i ampliant els seus usos entorn a l’entreteniment i l’oci saludable.

És a dir, el Circuit continuarà sent un referent mundial en l’àmbit de la competició, ho hem garantit amb la renovació dels contractes amb els mundials de Fórmula 1 i MotoGP fins al 2026. Però alhora volem que sigui també un infraestructura tractora per a projectes vinculats a la mobilitat verda, la innovació i l’entreteniment. Un Circuit obert i al servei del país, connectat als reptes del futur.

Aquests objectius s’han traduït en el nou Pla Estratègic del Circuit, que preveu la instal·lació de carregadors elèctrics, de sistemes d’emmagatzematge i de 18.480 metres quadrats de plaques fotovoltaiques. Planteja aprofitar que el Vallès Oriental és una comarca amb un fort component industrial, amb una cinquantena d’empreses de la principal cadena de valor de l’automoció i amb sòl industrial disponible, per vertebrar entorn del Circuit un ecosistema d’empreses tractores i start-ups tecnològiques i digitals, connectat als centres de recerca del país i atractiu per a noves inversions.

I sobretot, un Pla Estratègic que defineix cinc noves línies de negoci per diversificar l’activitat i aprofitar la singularitat de l’equipament durant tot l’any: oferir serveis a la recerca i el desenvolupament (R+D) i a la innovació industrial, especialment la vinculada amb l’automoció i la mobilitat verda; organitzar fires i congressos amb l’atractiu del component experiencial que pot oferir la instal·lació; acollir esdeveniments singulars de música en viu a l’aire lliure, aprofitant la gran capacitat del Circuit i la proximitat de Barcelona; acollir activitats d’esports alternatius a l’automoció i el motor, com el ciclisme, el running o l’escalada, i organitzar esdeveniments i competicions d’alt nivell d’e-Sports, tot aprofitant el lideratge emergent de Barcelona en el sector del videojoc i buscant aliances amb el hub audiovisual i digital de les Tres Xemeneies.

El primer exponent d’aquesta aposta per transformar el Circuit tindrà lloc els dies 29 i 30 d’octubre, amb l’organització de l’e-Mobility Experience, la que serà la fira de mobilitat elèctrica més important del sud d’Europa. Una fira de caràcter experiencial, amb la presència de les principals marques de vehicles d’aquest àmbit –cotxes, motos, patinets i bicicletes–, que exposaran els seus models i oferiran als visitants l’oportunitat única de provar-los al mateix traçat del Circuit i a espais habilitats per a l’ocasió.

Aquesta iniciativa pionera –que coincidirà amb la celebració del CatalunyaRX, la primera prova 100% elèctrica puntuable pel Campionat del Món FIA de ral·licròs–, inclourà també un espai d’entreteniment amb exhibicions, karts elèctrics, circuits de formació i videojocs d’educació viària, entre moltes altres activitats, adreçades especialment als infants.

Un exemple, per tant, d’aquesta nova etapa del Circuit de Barcelona-Catalunya com a equipament més obert a la societat, més proper al territori, més sostenible i més diversificat en els seus usos. Un Circuit connectat als reptes del país, connectat al futur.