En el tram d’Osona i el Ripollès de la línia de tren encara hi ha 21 passos a nivell. I si el Ministeri de Foment manté el mateix ritme d’inversió és molt probable que passin anys abans no s’eliminin tots. L’accident del passat 26 d’agost a la Garriga (Vallès Oriental) quan un home va quedar greument ferit després que el tren envestís la furgoneta que conduïa en un dels tres passos a nivell que hi ha al municipi ha tornat a posar a sobre la taula el debat de la necessitat d’eliminar-los. L’últim incident greu a Osona i el Ripollès va ser fa tres anys quan un jove de 17 anys va morir en ser atropellat pel tren quan creuava amb bicicleta el pas a nivell del passeig Ragull de Ripoll. En els últims deu anys només s’han suprimit vuit passos a nivell en el tram osonenc i ripollès de la via. La llei del sector ferroviari (39/2003) obliga el Ministeri de Foment a eliminar tots els passos a nivell.
A Osona, hi ha encara vuit passos a nivell. Són a Seva (1), Gurb (2), Manlleu (1), Torelló (1), Sant Quirze (2) i Montesquiu (1). En els últims deu anys, Adif, l’empresa pública que depèn del Ministeri de Foment i que s’encarrega de les infraestructures ferroviàries, ha eliminat sis passos a nivell que hi havia a la comarca d’Osona. El cas del Ripollès és més greu perquè en aquest període només ha eliminat dos passos a nivell i encara n’hi ha tretze. D’aquests, nou són en terme de Ripoll –dos en ple nucli urbà– i la resta a Campdevànol (2), Ribes (1) i Campelles. En aquests moments hi ha el projecte redactat per eliminar tres passos a nivell a Osona i el Ripollès –un a Gurb, un a Sant Quirze i un dels nou de Ripoll– però des d’Adif no han pogut concretar quan s’executaran les obres. El principal escull, diuen, és el pressupost. Eliminar un pas a nivell té un cost d’uns dos milions. I la mateixa legislació ferroviària (en aquest cas el Reial Decret 2387/2004) estableix els criteris de prioritat en l’eliminació dels passos a nivell: s’actuarà primer en les línies on els trens circulin a més 160 quilòmetres per hora –en punts del Bisaura i el Ripollès el tren va a 30 per hora pel mal estat de la línia– i en les que la intensitat mitjana de vehicles que passin per la carretera multiplicat per la circulació mitjana diària de trens presenti un valor igual o superior a 1.500. En aquest segon criteri sí que s’hi inclourien molts dels passos a nivell que encara hi ha a Osona i el Ripollès.
Des d’Adif asseguren que tot i aquest retard en l’eliminació de tots els passos a nivell, sí que s’ha millorat en els últims anys la seguretat en molts d’ells. Posen l’exemple del pas a nivell de Puigrodon, a Manlleu, on aquest estiu, després d’anys de reivindicació per part de l’Ajuntament, s’han instal·lat semàfors per regular el trànsit. Adif té previst properament redactar el projecte per eliminar 74 passos a nivell a tot l’Estat, un d’ells és el de Ribes de Freses. De la redacció del projecte a l’execució de l’obra, però, poden passar anys.
{{ comment.text }}