QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

L’escola Vic Centre i el CT BETA de la UVic signen una aliança per promoure el coneixement científic

Millorar la capacitat de les escoles d’atraure diferents perfils de famílies i fomentar així l’escolarització equilibrada i que els centres […]

Millorar la capacitat de les escoles d’atraure diferents perfils de famílies i fomentar així l’escolarització equilibrada i que els centres reflecteixin la realitat dels municipis. Aquest és l’objectiu del projecte Magnet, que des de fa uns anys impulsen el Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya, la Fundació Bofill i l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Es tracta d’una iniciativa que involucra institucions de referència amb centres educatius per desenvolupar-hi projectes innovadors i ja s’ha desplegat a 47 escoles i instituts de 28 municipis catalans. L’última d’afegir-s’hi és l’escola Vic Centre, que s’ha aliat amb el Centre Tecnològic BETA de la Universitat de Vic-UCC per treballar projectes al voltant de la ciència, el medi ambient i l’ecologia.

“L’aliança Magnet ens donarà l’opció que la ciutat ens conegui com a escola que vetlla per l’equitat i que des dels inicis té una voluntat constant de millora i innovació pedagògica per tal d’assolir l’èxit educatiu de tots i cadascun dels seus alumnes”, deia en la presentació que se’n va fer dimarts la directora de l’escola Vic Centre, Sandra Gutiérrez. Des del Centre Tecnològic BETA, creat fa 10 anys per fer un salt endavant en la recerca de la UVic-UCC en l’àmbit del medi ambient i la sostenibilitat, la subdirectora, Laia Llenas, celebrava “que hagin volgut comptar amb el Centre BETA perquè està molt alineat amb els valors que tenim i en com podem tenir impacte en el territori”. Per Llenas, “els infants i joves són qui impulsarà els grans canvis de futur i han d’entendre la ciència perquè serà la manera que la innovació acabi adoptant-se”.

L’escola Vic Centre es va presentar a la darrera convocatòria d’aquest programa d’innovació del Departament d’Educació i Formació Professional i va ser un dels sis centres escollits per la Generalitat per començar-lo a desplegar enguany amb una durada de quatre cursos sota el lema “Sembrem experiències, arrelem aprenentatges”. Com detallava la directora dels Serveis Territorials de la Catalunya Central del Departament d’Educació i Formació Professional, Saray Gómez, el programa té com a eixos l’acompanyament, el treball en xarxa i la formació dels docents, de la qual es farà càrrec l’Ajuntament de Vic, que hi aportarà 23.000 euros. “No es pot estar més orgullós que tot això passi a Vic”, afirmava la regidora d’Educació i Joves, Elisabet Franquesa.

Un dels primers projectes que s’impulsarà en el marc de l’aliança Magnet és un treball dels alumnes de sisè de Primària d’estudi del sòl del pati arran de les obres que s’hi estan fent i que han deixat al descobert restes arqueològiques. També hi ha prevista la renaturalització del pati per millorar-ne la biodiversitat.

No hi haurà grups singulars

L’escola Vic Centre està catalogada com a centre de màxima complexitat per l’alt percentatge d’alumnes de famílies nouvingudes i amb necessitats educatives especials, sobretot per situació econòmica vulnerable. Els últims dos anys Educació hi havia autoritzat la matriculació a I3 del que es coneix com a grups singulars, formats per alumnes no vulnerables que s’agrupaven i feien una reserva conjunta de places, una mesura prevista en el decret d’admissió per revertir la segregació. Aquesta opció no estarà disponible de cara al curs vinent, “perquè ja hi ha un grup de sis germans amb necessitats especials i la resta de places s’han blindat per a alumnes ordinaris”, detalla Franquesa.

Tampoc en tindrà l’institut La Plana, un altre dels centres on s’havia autoritzat la mesura, ja que en els dos casos “ara hi ha alta demanda de places ordinàries”. Franquesa afegeix que es “van prenent mesures amb bisturí segons les necessitats” i que el Vic Centre “ja ha fet el tomb i l’Infantil té la ràtio de Vic”. Tot i així, explica que no tindrà matrícula viva per continuar afavorint l’escolarització equilibrada. La decisió ha sorprès algunes famílies del centre, que esperaven que la mesura es repetís alguns cursos més “fins que s’hagués consolidat i no ser un bolet”.

On sí que hi haurà grup singular és a l’Institut de Vic, un dels centres que hi optava ara juntament amb La Sínia, les Dominiques i el Sagrat Cor.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 70 persones.