“El que crèiem era diferent del que és”, deien Ona López i Arnaaz Singh, alumnes de 4t de Primària de l’escola Sentfores, de Sentfores-La Guixa. La fusta té menys fricció que la gespa artificial, que el plàstic i que el paper de vidre i això ho aprenien a través de l’experimentació. Tots dos, juntament amb els seus companys de classe –al centre barregen alumnes de 3r i 4t–, van cada dimarts del primer trimestre a la Universitat de Vic en el marc del projecte Escola i Universitat, en què alumnes de 4t del grau en Mestre d’Educació Primària posen en pràctica activitats de ciències experimentals que han dissenyat ells mateixos.
Aquest era el segon dimarts que hi anaven. A dins l’aula hi havia quatre taulons col·locats en pendent. Un de fusta sola, un altre amb gespa artificial, un tercer folrat amb paper de vidre i el darrer amb plàstic. Tocava treballar fenòmens físics, en aquest cas les forces des de diferents punts de vista, i el grup d’alumnes universitaris havia plantejat una activitat sobre la fricció. Helena Teixidor, alumna de 4t de Magisteri, explicava que la sessió l’havien preparat el curs anterior en l’assignatura de Didàctica de les Ciències Experimentals 1. Ara, en la segona part, tocava posar-la en pràctica amb alumnes “amb les modificacions que facin falta, perquè quan estàs a l’aula et trobes uns entrebancs i t’has d’adaptar a la situació”, com es trobaran quan estiguin treballant, deia.
En l’activitat els més petits s’asseien en grups de tres i havien d’ordenar els quatre elements i respondre la següent pregunta: “Quina superfície farà que el prisma llisqui més ràpid?”, i dir-ne el perquè. Els quatre grups tenien clar que el prisma de fusta lliscaria més amb la superfície també de fusta, “perquè és més llisa”. Amb la resta tenien dubtes i tres dels grups coincidien que la gespa, que “és més tova”, frenaria el prisma. I aquí la sorpresa. Després d’exposar els motius arribava el moment de la prova. Quatre dels infants deixaven anar el prisma i es desvetllava el què de la fricció. Efectivament, la fusta era la que lliscava més. Es feia evident que el paper de vidre frenava del tot el prisma, que no es movia ni un mil·límetre. Però tenien dubtes dels altres dos, que els portaven a comptar a través d’un cronòmetre quin era més ràpid. Pel paper de plàstic el prisma trigava 2,1 segons a baixar, i per la gespa, dos de justos. “A través d’això han après què era la fricció”, apuntava Teixidor en acabar la sessió.
Maria Sirés, tutora dels alumnes de l’escola Sentfores que participen al projecte, explicava que l’any passat ja van participar en un projecte similar de llengua i que ara han optat per les ciències, en què “a partir d’esquemes mentals van construint el coneixement”. Sirés deia que “per nosaltres anar a la universitat en un altre context també ens serveix per aprendre noves metodologies i en l’àmbit de mestres va molt bé i els nens també n’estan aprenent molt. El professor de l’assignatura de Didàctica de les Ciències Experimentals 2, Jordi Martí, deia que pels seus alumnes “suposa una pràctica més i en una àrea en què no tots hauran fet pràctiques”, i afegia que quan desenvolupen els tallers amb alumnes reals “és una manera de veure’ls en acció” i poder analitzar la conversa i el diàleg a l’aula amb els alumnes. Per la coordinadora del grau, Anna Vallbona, l’objectiu del projecte és que “els alumnes de Primària puguin venir a la UVic i que els nostres alumnes puguin experimentar” i poder mantenir el contacte amb les escoles.
Els estudiants, tant els de Primària com els universitaris, acaben aprenent els uns dels altres.
L’Ajuntament de Vic i la UVic renoven l’acord per formar mestres
L’Ajuntament de Vic i la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya van signar la setmana passada un nou acord per mantenir el projecte “Creuant mirades”, que es porta a terme des del 2017. Té com a objectiu reforçar la relació entre l’acadèmia i l’entorn professional en qüestions de competències i perfil professional dels i les futures mestres. A més, el projecte també els permet la immersió a la realitat escolar més enllà del període de pràctiques. El projecte “Creuant mirades” engloba tres programes: el Mentoratge i Identitat Docent, en el qual els estudiants universitaris fan estades a una escola; la Docència en Alternança de Centres, en el qual estudiants del Màster Universitari en Formació del Professorat d’ESO i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d’Idiomes practiquen la docència a centres, i l’Escola i Universitat, en el qual els infants de les escoles aniran a la universitat a fer activitats dissenyades pels futurs mestres. Dins del projecte també s’hi incorporen els tallers formatius d’Educació Infantil, una eina formativa per als mestres en actiu que vulguin aprofundir en aspectes concrets. El consistori aportarà 8.000 euros al projecte aquest any i 12.000 el vinent.