El jutjat de Vic ha arxivat el procediment penal contra l’exalcalde de Calldetenes Jaume Mas (ERC) per les obres d’urbanització del Torrental. El cas es remunta al maig de 2011, fa més de 10 anys, quan un grup de propietaris d’aquest sector van interposar una querella criminal contra ell i la constructora Servià Cantó acusant-los de frau, estafa i prevaricació. En el seu escrit, el jutge Antonio Romero conclou que no hi ha indicis que corroborin l’existència d’aquests delictes i només reconeix “desajustos” respecte al projecte aprovat que en tot cas serien de tipus administratiu i s’haurien d’haver resolt per altres vies.
Al seu moment, els propietaris denunciaven una desviació de dos milions d’euros en el preu de la urbanització després que Mas i Servià Cantó s’haguessin posat d’acord per cobrar-los més obra de la que realment s’havia executat. El jutge conclou, en canvi, que no hi ha proves que s’afavorís aquesta constructora per guanyar el concurs d’adjudicació, facilitant-li informació privilegiada, ni tampoc que existís cap relació entre l’alcalde i l’empresa en virtut de la qual portessin a terme “un engany perquè els adquiridors dels immobles” paguessin imports superiors als que tocava. Igualment, el magistrat diu que no queda acreditat que Mas obtingués beneficis il·lícits de l’augment de preu de les obres ni que destinés diners de l’Ajuntament a finalitats diferents de les previstes per la llei.
Els propietaris denunciaven que se’ls havia cobrat de més
Tot i que Romero sí que admet errors de medició o partides mal quantificades i recull una declaració de l’arquitecte municipal explicant que Mas donava ordres saltant-se’l a ell i al projecte aprovat, també assegura que “no s’ha pogut acreditar cap intervenció constructiva precisa en què el desajust derivés d’una directriu dictada directament per l’alcalde”. Citant unes voladures que van tirar endavant sense la intervenció de l’arquitecte tècnic, el jutge hi afegeix que en algun cas la conducta de Mas no va ajustar-se “a la bona pràctica i a l’actuar d’un càrrec públic en l’exercici de les seves funcions”, però descarta delictes penals i diu que, en tot cas, s’hi havia d’haver posat remei per la via administrativa.
A través dels seus advocats, l’exalcalde de Calldetenes defensa una vegada més que se’l va acusar injustament i que la querella es va presentar per “motius polítics” uns dies abans de les eleccions del maig de 2011. En aquells comicis, la seva llista va ser la més votada, però un pacte de govern entre CiU i PeM-Amunt va desbancar els republicans de l’alcaldia. Mas també lamenta que la justícia “hagi trigat més de 10 anys” a reconèixer la seva innocència” i diu que trobar-se enmig d’un procés penal li ha suposat un “perjudici irreparable” de la seva honorabilitat.