Alguns deien que eren massa petits per haver viscut violències “però no és veritat, la violència masclista et pot atacar des de ben petita fins a ben gran”, assegura la il·lustradora torellonenca Maria Prados. Ella ha coordinat el projecte de la “Bústia Violeta”, al qual els darrers dies han participat uns 350 alumnes dels quatre centres de Secundària de Torelló (l’institut Cirviànum, l’institut escola Marta Mata, l’escola Rocaprevera i els Sagrats Cors). Han fet xerrades i el que n’han extret s’ha plasmat en un mural a cada centre en què s’hi han inclòs lemes com “Construïm la igualtat” o “Abolim la violència”.
Montse Font, una de les alumnes de 4t C d’ESO que aquest dimarts al matí pintaven un dels murals a la pista de l’institut Cirviànum, explicava que en les trobades han detectat que hi ha “assetjament per internet i que molts alumnes no ho saben diferenciar i creuen que el feminisme és com que volem dominar per sobre dels homes, quan el que es tracta és d’igualtat”. Una companya seva, Aina Lira, afegia que “al principi costa una mica parlar d’aquests temes als quals no ens hem acostumat” i que a mesura que avançava la sessió es van anar sentint més còmodes. Dins de l’institut, afegia, “hi ha els típics comentaris com a tot arreu que els deixes passar i no els hauríem de deixar passar. Una altra de les alumnes, Duna Montero, comentava també que al centre “s’intenta detectar bastant i evitar aquest tipus de violència” però que hi ha “alguns insults i també comentaris homòfobs que molts cops no s’eviten”, i remarcava que “és molt important tractar aquests temes, ens afecten a totes les dones i a tota la societat cada dia”.
Prados explicava que una part de la sessió “s’enfoca als nois, per ensenyar-los com els afecta el masclisme a ells i com el feminisme els inclou”. En la segona part “sobretot convido les noies a xerrar i a alçar la veu”. Després de tot, la tallerista assegurava que hi ha força consciència i “m’he sorprès i poso l’esperança en les noves generacions”.
L’objectiu del projecte és que l’alumnat s’expressi, identifiqui violències i generi debat en el marc del 25-N. Als diferents centres han detectat situacions en què les alumnes deien que han estat perseguides pel carrers, que les xiulaven o les convidaven a pujar al vehicle d’un desconegut, o també “casos d’abusos greus”. Per fer-ho també s’ha portat als centres la “Bústia Violeta”, a la qual l’alumnat ha pogut fer aportacions anònimes de situacions que coneixen o han vist i en el cas que hagin donat el permís específic es recolliran i se’n farà una exposició amb tots els testimonis.
La regidora d’Educació i Igualtat, Núria Montanyà (ERC-JpT), recordava que el treball s’emmarca dins el projecte “Escoles per la igualtat”. Cada grup de Secundària i alguns de Primària tenen Delegades Liles i treballen per detectar les necessitats que tenen els centres i donar-los resposta de forma global.