Tots dos hi van anar a estudiar fa quatre anys i es van enamorar de Mèxic. La manca de feina aquí i altres circumstàncies vitals van empènyer-los a quedar-se i provar sort. Després de treballar en diversos projectes de l’ONU o de la Generalitat a Mèxic, Martí Coromina està intentant consolidar l’empresa Yucatán com a Casa juntament amb Guillem Tenas, que es dedica a la investigació social i educativa. “Anàvem veient que venia molta gent a veure’ns i que els havíem de fer la ruta perquè, d’entrada, fa respecte des de fora anar tot sol per Mèxic”, diu Tenas. D’aquí va sorgir la idea de convertir-se en guies turístics per a catalans a la península del Yucatán.
Pretenen que el turista tingui una “experiència vital més maca, amb contacte directe amb el país, els pobles”, adaptant-se sempre al que vol el viatger. “Hi ha molts atractius turístics, però nosaltres proposem fer-los fora dels circuits comercials, sense braçalet, sense haver de fer les activitats amb 50.000 persones més”, diuen. D’aquesta manera, contribueixen que la inversió es quedi al país i no en mans “d’un gran empresari” i que sigui més barat pel turista. Coromina i Tenas aposten per organitzar els viatges de la manera més flexible possible. Abans de trobar-se amb les persones que acompanyaran, fan una reunió virtual via Skype, “així veiem què vol el grup, quines necessitats tenen…”. La península del Yucatán té des de platges del Carib fins a cenotes (rius subterranis), ciutats colonials, ruïnes maies, molta cultura pròpia, una gastronomia molt forta, comunitats maies (30% de la població), fauna i flora com a atractius.
Tots dos compaginen l’empresa amb altres feines, amb la voluntat d’acompanyar “gent inquieta amb ganes de trepitjar el país però sense estressar-se, amb ganes d’anar per lliure, però acompanyats”, diuen. Ara volen fer el salt professional, segurs que hi ha un mercat per aquest tipus de turisme i decidits a formar part de la xarxa de guies catalans d’arreu del món. En el seu cas, una opció sorgida de la casualitat pot representar una via de feina. Els ajuden les noves tecnologies a través d’una pàgina web i presència a Facebook.