Empreses
Laboral
Economia Verda
Pagesia
Economia domèstica
Empreses amb futur

Les pimes catalanes dediquen 41,1 hores al mes a la burocràcia, segons Pimec

L’estudi assegura que l’administració ja disposa del 70% de la documentació que s’exigeix a les empreses

ACN
25/11/2024
Vic

Maria Asmarat

Les petites i mitjanes empreses de Catalunya dediquen 41,1 hores al mes a la burocràcia, xifra que equival pràcticament a la jornada laboral d’un treballador durant una setmana sencera, que és de 40 hores. És una de les principals dades d’un estudi de la patronal Pimec elaborat a partir de més de 700 enquestes, que quantifica l’impacte de les gestions administratives en el dia a dia de les empreses de menys dimensió. L’estudi també indica que l’administració ja disposa del 70% de la documentació que exigeix als empresaris, alhora que triga de mitjana 136 dies en respondre als tràmits, quan el termini legal establert és de 90. La patronal conclou que tot plegat resta competitivitat a l’economia i enumera una desena de propostes de millora.

“Assistim de manera sistemàtica a promeses de simplificació administrativa i de finestretes úniques i això és gairebé com el dia de la marmota”, ha denunciat el president de Pimec, Antoni Cañete. “Estem on estàvem fa molt de temps i la burocràcia ens està fent minvar de manera molt clara”, ha agregat.

La patronal ha carregat reiteradament contra l’excés de tràmits que pateixen les pimes i ha demanat a la Generalitat que “actuï”. “Podem fer tots els grups d’experts i totes els anàlisis que vulguem, així portem molt de temps”, ha respost el president de Pimec a l’hora de valorar la comissió d’experts del Govern que ha de reformar l’administració pública ( CEDRA). “Tot el que sigui analitzar està molt bé, però hi ha coses molt senzilles que prenent decisions les podem fer demà”, ha sentenciat.

Vuit de cada deu pimes tenen “dificultats” per estar al dia de la normativa

Cañete ha reivindicat l’estudi fet entre els seus socis i ha assegurat que les dades posen xifres a la “magnitud de la tragèdia”. El document també indica que un 81,5% dels enquestats afirmen tenir “dificultats” per estar al dia de tota la normativa i més de la meitat consideren que els tràmits administratius afecten “de manera important o molt important” a la seva activitat.

En relació amb la coordinació entre administracions, un 70% de les empreses asseguren que van requerir la intervenció de diferents actors (governs, departaments i fins i tot organismes dins de la mateixa administració) a l’hora de fer tràmits. Així mateix, gairebé la meitat d’aquestes (48%) van experimentar problemes o retards derivats de la manca d’entesa, fet que asseguren que els genera “retards addicionals” i “confusió”.

Ressalta també que un 54,2% dels enquestats consideren que els retards administratius han perjudicat la capacitat d’innovar o de llançar nous productes al mercat; i un 7,9% afirma que directament els han impedit introduir novetats.

Preguntats pels principals problemes que tenen quan es parla de càrrega administrativa, els empresaris assenyalen la manca d’agilitat en la gestió (63,7%), la quantitat de normativa (57,4%), la complexitat de la normativa en si (50,8%), el temps d’espera de les tramitacions (43%), la necessitat de presentar documentació redundant (29,3%) i la duplicitat de tràmits entre administracions (24,3%).

Cañete ha apuntat que les dades s’agreugen si es posa el focus en els municipis rurals o en les empreses més petites.

Catalunya publica el doble de normes que la resta d’Espanya

En la presentació de l’estudi, el president de l’Observatori de la Pime de Pimec, Oriol Amat, ha assegurat que Catalunya publica de mitjana el doble de normes a l’any respecte de la resta de comunitats autònomes de l’Estat (905 vs. 498) i també ha qüestionat en la qualitat de la regulació. “Estats Units innova, Xina fabrica, Europa regula, Espanya ho complica i Catalunya encara ho complica més”, ha resumit.

Pel que fa a les propostes, l’estudi aposta per fer una “revisió continua de la qualitat” de la regulació, “reforçar i consolidar” la finestreta única empresarial, fer una “transformació digital completa” de l’administració o implementar les declaracions responsables. També assenyala la formació contínua del personal públic en qualitat normativa i gestió digital i la col·laboració publicoprivada.

En la presentació de l’estudi, Cañete també ha posat alguns exemples de l’impacte de la burocràcia en les empreses. Entre ells, destaca el cas de Pintaluba, una empresa familiar del Baix Camp dedicada als productes fitosanitaris, que va demanar una llicència d’activitat i quan li va arribar, tres anys després de la sol·licitud, ja no tenia els recursos necessaris per posar en marxa el projecte. “Alguna cosa no estem fent bé”, ha sentenciat el president de Pimec.

LA PREGUNTA

Aprova els primers cent dies de Salvador Illa com a president de la Generalitat?

En aquesta enquesta han votat 181 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't