Superada la primera setmana de la posada en funcionament del carril bici de la ronda Camprodon i l’avinguda Bernat Calbó de Vic en convivència amb l’arrencada de les escoles –aquest tram acull quatre centres educatius–, la valoració de la ciutadania depèn de la sensibilitat per una mobilitat més sostenible i de la necessitat en l’ús del vehicle. En el treball de camp que ha fet EL 9 NOU es fa evident que en molts casos aquests dos conceptes no són excloents entre la població, detectant diversos perfils que veuen amb bons ulls reduir el trànsit de vehicles en aquest punt de la ciutat però per motius principalment laborals es veuen obligats a agafar el cotxe i haver de passar per aquesta artèria de la ciutat. Amb aquest escenari, diversos veïns de la zona mantenen la voluntat que s’aconsegueixi pacificar el trànsit, però creuen que els embussos que s’han produït en hores punta –sobretot entre les 5 i les 6 de la tarda– “eren d’esperar”, ja que una ronda amb quatre carrils i per on passaven gairebé 18.000 vehicles diaris “de cop s’ha reduït a la meitat”, i sense una alternativa clara i consolidada per a aquells que es mouen amb cotxe. Els veïns demanen “una mica de paciència i temps” per detectar si els vehicles que no passen per la ronda Camprodon i l’avinguda Bernat Calbó per obligació “agafen noves rutes per fer el trajecte o deixen el cotxe a casa”.
Amb aquesta idea de deixar temps i en el fet que es tracta “d’una prova en la realitat” hi va fer referència la regidora de Seguretat, Elisabet Franquesa, durant el ple municipal de dilluns passat a Vic. Franquesa va qualificar de “positiu” l’escenari que es va viure en hora punta en aquesta ubicació durant el primer dia d’escola: “La Guàrdia Urbana ens ha transmès que hi ha hagut menys cotxes, molta gent a peu arribant a les escoles, força patinets i poques bicicletes”. Durant aquesta setmana diverses persones s’han dedicat a comptar el nombre de vehicles i la direccionalitat que agafaven en el seu trajecte per així obtenir unes dades més fiables.
El col·lectiu de conductors també ha expressat la seva opinió contrària a la modificació denunciant els embussos que es produeixen. Principalment complicats són els girs des de la ronda Camprodon cap a la carretera de Manlleu i el carrer Pare Coll, així com la incorporació des del carrer Pare Gallissà i la circulació per la plaça del Mil·lenari quan hi ha congestió. Una altra crítica és l’espai que s’ha reservat a les bicicletes –hi ha un carril per cada sentit de circulació– i la sensació que els ciclistes i els vehicles de mobilitat personal l’utilitzen poc.
El pas de bicicletes en aquesta primera setmana es podria definir com un degoteig irregular, però també és cert que entre ells es troben casos de famílies que han fet el pas de deixar el cotxe i agafar la bicicleta. És el que han fet l’Oriol i la Isabel, que amb l’inici de curs s’han animat a desplaçar-se en bicicleta: “Cal una mica de voluntat per combinar-ho amb les extraescolars o amb fer la compra diària però es pot fer”, diu la Isabel, mentre que l’Oriol, que va a escola al Sant Miquel, destaca que “és un canvi que m’agrada”. Des del col·lectiu Osona Bici animen a afegir-se a moure’s de manera més sostenible i per aconseguir-ho fan propostes com els Bicibus –fer grups d’escolars que van en bicicleta junts a l’escola– o millorar els aparcaments en llocs concrets per guardar de manera segura els cicles. El col·lectiu valora l’aposta del govern municipal però també remarca que si es torna a permetre quatre carrils per a vehicles en aquest punt de la ciutat “no ens creurem la voluntat en l’aposta per una nova mobilitat”.
Tot i ser un tram experimental, l’adequació de la calçada es va realitzar amb elements compatibles amb la seva consolidació permanent. Segons el calendari previst, la celebració de la Setmana Europea de la Mobilitat –que se celebra fins dimarts que ve– havia de ser un primer moment per fer una valoració, però tot indica que per extreure conclusions i detectar canvis, o no, en la circulació i en el comportament dels ciutadans la proposta s’haurà d’allargar en el temps. La voluntat de la població serà clau en l’objectiu de canvi.
En bicicleta
Una de les claus per moure’s en bicicleta per la ciutat és la seguretat del ciclista, i l’amplitud del carril de la ronda Camprodon te la dona. Entro a la via a les 8.50h del matí per la plaça del Mil·lenari direcció al carrer Manlleu just en el moment que els Mossos s’hi incorporen per evitar l’embús i fer via cap a alguna emergència. La pedalada fins al col·legi Guillem de Mont-rodon és agradable tot i els nombrosos cotxes que fan cua o em passen pel costat a una distància de seguretat que ja voldrien a la carretera els ciclistes que em precedeixen i que inicien la seva ruta esportiva. El moment més delicat són els encreuaments, i el punt més conflictiu el detecto en l’inici de l’avinguda Bernat Calbó: el carril bici passa de la dreta a l’esquerra creuant pel mig de la zona reservada als vehicles. Cal millorar-ho perquè genera inseguretat. Abans de les 9 soc al col·legi Guillem de Mont-rodon.
A peu

Per als vianants, l’escenari de la ronda Camprodon ha canviat poc. Surto a peu de la plaça Mil·lenari en direcció al carrer Manlleu a les 5 de la tarda, i el bullici de gent que camina per la vorera s’accentua a l’arribar al col·legi Pare Coll. Des d’aquest punt i fins a l’avinguda Bernat Calbó, on s’afegeixen nens i famílies del col·legi Sant Miquel– el moviment de persones és constant. En alguns llocs, com per exemple al davant de la Clínica de Vic, l’aglomeració ocupa tota la vorera i per avançar els grupets que caminen més lent he de baixar a la calçada, ara convertida en carril bici. Anar a peu et dona la llibertat de no haver de mirar el rellotge i pensar si trobaràs més o menys trànsit. També permet improvisar, i si durant el recorregut recordo que necessito quelcom entro a la botiga i ho compro. Amb poc més de sis minuts arribo a l’IES Vic.
En cotxe
Amb el referent dels vídeos que corren per les xarxes socials i les queixes que apareixen a la bústia ciutadana de l’Ajuntament i que posen de relleu els embussos en cotxe a la ronda Camprodon, hi entro a les 17.05h de la tarda. La realitat és que en la primera passada direcció al col·legi Guillem de Mont-rodon, la circulació en el dia que faig el trajecte –dijous a la tarda– és prou fluida. A la carretera de Roda giro i faig el camí a la inversa. Un calvari. 18 minuts per anar del Guillem de Mont-rodon a la plaça del Mil·lenari. Detecto que el punt crític és la zona propera al Seminari: gent que vol anar a l’aparcament que hi ha en el recinte, la sortida d’una escola, molts vianants creuant i vehicles que hi queden encallats provinents dels diversos centres educatius i edificis de serveis que esquitxen la ronda Camprodon, l’avinguda Bernat Calbó i el seu entorn.