QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Els usuaris de l’R3 reclamen una aposta en ferm per l’accessibilitat

Renfe ha adaptat gairebé la totalitat dels combois però encara hi ha mancances en estacions

Carme Canyelles i Carla Tortadès fa anys que no van en tren. “El darrer cop que ho vaig intentar, no me’n vaig sortir”, explica Tortadès, que com Canyelles va en cadira de rodes. Totes dues diuen que no hi ha bona informació vinculada a l’accessibilitat “ni dels trens ni de les estacions”, i això fa que el transport ferroviari no els deixi marge “ni a la improvisació ni a l’autonomia”, generant sempre una sensació d’incertesa “perquè no sabem mai amb què ens trobarem”. En aquest sentit, recorden que perquè una estació de trens sigui accessible per a persones amb diversitat funcional “no n’hi ha prou que hi hagi un ascensor, sinó que a més ha de funcionar”. En els últims temps, són diversos els usuaris i plataformes com Perquè no ens fotin el tren que han denunciat que hi ha una manca de fidelitat en el servei. I això afecta les persones amb diversitat funcional però també usuaris amb problemes visuals –la megafonia és imprescindible– o auditius, en el cas que no hi hagi pantalles informatives.

La fotografia de l’accessibilitat en les estacions de l’R3 en el moment de començar la redacció del Pla de Rodalies el 2018 era realment preocupant. En l’informe s’indica que en el tram entre Vic i Barcelona hi ha 13 estacions amb andanes inferiors a 200 metres, 7 amb altura d’andana no ajustada a la normativa i 15 sense accés per a persones amb mobilitat reduïda. Des de Renfe s’apunta que s’han fet intervencions en estacions amb un elevat volum de passatgers com Mollet-Santa Rosa i Vic, i es marca el desdoblament Parets-La Garriga i el Centelles-Vic com un moment clau per intervenir en la resta d’estacions d’aquest tram. Renfe va comunicar aquesta setmana que ha adaptat a través d’una actuació en el vagó central tots els cotxes de la sèrie 447 –molt habituals en l’R3–, assolint que el 80% de tot el parc de Rodalies ja sigui accessible.
Pel que fa a les intervencions en estacions per millorar l’atenció a l’usuari i disposar de l’equipament de pantalles, megafonia i el seu correcte manteniment, el Pla de Rodalies de Catalunya que s’ha començat a executar aquest any preveu una dotació de 30 milions d’euros per al període 2021-2025.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 169 persones.