En el marc del 60è aniversari del Grup Viñas, l’empresa va organitzar dijous una jornada amb col·laboradors, companys del sector i administracions per abordar els reptes dels productors i comercialitzadors de la carn de vacum. Les ponències i el debat s’emmarcaven sota l’epígraf “La recerca i innovació en el boví d’engreix a Catalunya: del necessari a l’impossible”. “Vam ser dels primers de rebre ara fa un any amb l’increment del preu del cereal, que després va agreujar la guerra d’Ucraïna”, recorda Josep Viñas, director general del grup. Ara bé, assegura que de crisis “n’hem vençudes moltes i aquesta també la superarem. Hi ha un encariment del producte, però la nostra feina és saber valorar això. Hi ha mercats on la crisi no ha afectat tant i hem de treballar per continuar essent competitius”, afegia.
Durant la jornada de dijous a l’Hotel Les Clarisses de Vic, també va intervenir Guillem de Planell, cap de qualitat del Grup Viñas, per explicar els projectes que realitza el grup per buscar solucions a les diferents problemàtiques. En qüestió de medi ambient, De Planell va explicar que Viñas es troba immers en el projecte Riumprint, on s’investiga la petjada ambiental del cicle complet de producció, i el projecte Reaqua, amb el qual es busquen estratègies per reutilitzar l’aigua a la indústria càrnia. Viñas també treballa per solucionar problemes de salut i benestar animal amb dos projectes: el CDTI estudia l’impacte en la producció animal i la qualitat de la carn i el Welbeef, l’encarregat d’investigar el maneig presacrifici i també la qualitat de la carn. Per últim, el Grup Viñas treballa en les millores de sostenibilitat per allargar la vida útil de la carn. Després del cap de qualitat del Grup Viñas, va ser el torn de Maria Devant per part d’IRTA (Institut de Recerca i Tecnologia Alimentària), que en la seva intervenció va desmentir algunes informacions sobre la quantitat d’aigua que s’utilitza per fer un quilo de carn. “Els 15.000 litres per quilo de carn és una mitjana a escala mundial, i així no es pot calcular. A casa nostra, utilitzem una mitjana de 5.500 litres d’aigua per fer un quilo de carn”, va dir.
Un cop acabada la ponència, Joan Valls va moderar la taula rodona sobre “Els reptes de futur del sector de carn boví”. Gaspar Vilaregut, de l’empresa Vilarta, va parlar sobre la limitació del transport de bestiar. La problemàtica d’una nova llei que obligui els camions a parar cada vuit hores durant un dia sencer va sobrevolar la taula rodona. Vilaregut va assegurar “que ens adaptarem a fer les coses que ens obliguin. Hi ha camions que venen amb màquines per donar llet al bestiar, o si no buscarem solucions per no haver de tenir tantes restriccions”. El preu de les matèries primeres també va ser un focus molt important del debat. Els ponents van coincidir que l’encariment del preu “era complicat que baixés a curt termini, però que ho acabaria fent a la llarga”. Luis Morancho, de Bopin Grup, va explicar una de les problemàtiques que ha tingut, aquesta temporada, el sector del blat “perquè se’ns va acabar molt ràpid, tot i treure’n més del doble que en anys anteriors”.
El penúltim tema que es va debatre va ser el lloc que té en el mercat la carn de boví. “Estem en una comarca on el porc i el pollastre dominen, però no es pot competir contra ells perquè la vedella és més cara”, afirmava Josep Viñas, director general del Grup Viñas, que va afegir “que s’ha de saber vendre, perquè hi ha molts mercats, però sempre amb una línia pròpia de vedella” i va assegurar que “quedes sorprès de l’acceptació que tenen els nostres productes a altres indrets del món, quan pensàvem que no seria així”. Eliseu Isla, president de Provacuno, va confirmar l’acceptació de la carn espanyola que comentava Viñas. “A Indonèsia, ens van demanar que poséssim anuncis a la televisió sobre carn espanyola, perquè deien que és la que volen”, deia Isla.
L’última qüestió que va tractar la taula rodona va ser el despoblament rural. “El món rural és viu i ha de continuar fent aliments per a la població”, va assegurar Ricard Godia, president d’Assopravac. “Si s’acaba morint el sector, es trobarà a faltar l’alimentació sana i de qualitat”, comentava Godia. Segons Isla, “es punxa en el sector jove, i ara estem apostant per fer una campanya molt forta per atreure’ls”. Incidint en aquest aspecte, el director general del Grup Viñas va comentar que troba molt greu que es tregui la vedella del menú de l’escola i ho relaciona amb una “falta d’educació alimentària”.
60 anys i tres generacions
Fundat per Joan Viñas (al centre de la fotografia) i Mercè Roviró, actualment la segona generació de la família està al capdavant de Grup Viñas, un dels principals grups de carn de vacum de l’Estat espanyol. Josep (dreta de la imatge) i Glòria Viñas, a l’esquerra de Joan Viñas, piloten ara l’empresa, on ja hi treballen alguns dels seus fills. Compten amb una plantilla de 150 treballadors, tot i que sumant els llocs de treball indirectes supera els 200. El 2021 van facturar 81,3 milions d’euros, una xifra de negoci un 14,3% més alta que l’any anterior. Gairebé la meitat dels animals provenen de les seves granges i exporten també al voltant de la meitat de la producció.
{{ comment.text }}