QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

La Covid-19 ha agreujat el dèficit del Servei d’Atenció Domiciliària a Osona, que és de 140.000 euros

El Consell d’Alcaldes aprova que els ajntaments facin aportacions extraordinàries per solventar-ho

El 9 Nou
20/06/2020
Vic

La crisi del coronavirus ha fet encara més estralls econòmics al Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) de la comarca d’Osona, que presten conjuntament les quatre àrees bàsiques de serveis socials i els tres ajuntaments que en fan la gestió pròpia –Torelló, Centelles i les Masies de Voltregà– a través d’una concessió a la Fundació Assistencial d’Osona (FADO). El vicepresident de l’Àrea de Serveis a les Persones, Pere Medina, recorda que “històricament el preu del servei està molt per sota de la mitjana catalana” i “portàvem un acumulat històric” de dèficit que s’ha agreujat els darrers mesos a causa de la pandèmia. Amb l’estat d’alarma s’ha reduït el servei, “molta gent hi ha renunciat”, al voltant d’un 30% dels usuaris. Segons Medina, tot i la davallada de feina, la fundació “ha hagut de mantenir el personal i no ha pogut facturar”. En considerar-se un servei essencial, “la FADO no ha pogut fer un ERTO” a les persones que fan l’assistència domiciliària. Per tant, no han tingut ingressos i han hagut de fer front a les despeses. I això ha fet augmentar encara més el dèficit, que en global s’enfila fins als 140.000 euros.

Davant la situació “vam fer un crit d’ajuda als ajuntaments per eixugar el deute”, explica Medina. La informació es va donar al Consell d’Alcaldes i Alcaldesses d’Osona que es va fer dimecres passat, en què el president del Consell Comarcal, Joan Carles Rodríguez, va explicar que s’ha acordat demanar una aportació econòmica als ajuntaments i que el Consell Comarcal aportarà formació als treballadors. El Consell redactarà un conveni per l’aportació que podria fer cada ajuntament a la FADO i va explicar, però, que “és voluntària”, encara que “necessària per sostenir el servei”. A través d’una moció, es va voler fer un reconeixement a la feina que fa la FADO –unes 80.000 hores anuals de serveis–, que “té molta satisfacció per part dels usuaris”, segons Rodríguez. Diversos alcaldes també van subratllar que el servei funciona i en van destacar la qualitat. Rodríguez també va explicar que el mateix dimecres s’havien reunit amb el conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir El Homrani, a qui “hem demanat suport davant la situació crítica” i que ell “ens ha refermat la necessitat del servei”. El president del Consell afegia que des de la Generalitat “a Osona ens tenen com a referència” i que s’ha proposat “com a comarca pilot per fer el rellançament d’aquest servei i millorar-lo”.

Segons van explicar durant el Consell, a l’octubre el preu tindrà un augment. De fet és quan acaba la concessió del SAD amb la FADO. Medina comenta que s’ha de projectar un nou servei que volen que sigui amb un ens públic, “ha de ser de gestió pública”, i plantegen diferents alternatives que s’han de treballar. Una podria ser a través d’un ens propi per fer-ho de forma directa des del Consell Comarcal i per exemple “enfortir la FADO” o transformar-la en un ens públic. Les dues altres opcions que plantegen és fer una encomana de gestió a Sumar, una empresa pública d’acció social, o al Consorci de Salut i Social de Catalunya, també públic. El que tenen clar és que “volem protegir el model” actual, que valoren de forma positiva.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 183 persones.