Les tarifes del transport públic integrat a la setena zona de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) es mantindran estables després de les queixes originades al Ripollès i el Berguedà un cop es va conèixer la modificació d’abonaments i preus previstos per al 2020. El Departament de Territori i Sostenibilitat mantindrà el preu del Pack Ripollès-Barcelona, que, primer suposava un increment de 60 cèntims per trajecte a partir de l’any vinent. Els termes concrets de l’acord, que ha de passar per un consell d’administració de l’ATM, està previst que els doni a conèixer aquest dijous el Consell Comarcal.
Aquest va ser el primer organisme a elevar la seva protesta quan dijous emetia un comunicat on lamentava l’increment de 6 euros dels bitllets del Pack Ripollès-Barcelona, de 10 viatges, i demanava la incorporació a la comarca dels títols de transport per als usuaris més habituals, que veuran els preus rebaixats. En la mateixa línia s’expressava a EL 9 NOU l’alcalde de Ripoll, Jordi Munell, que veia en les tarifes aprovades “un greuge comparatiu amb altres territoris de Catalunya que estan lluny de l’àrea metropolitana”. En junta de govern, l’Ajuntament de Ripoll estudiarà aquest dilluns aprovar una moció contra aquest sistema tarifari per elevar-la al ple, ja que no s’incorporen tota la varietat de títols de l’ATM. Munell reclama una “discriminació positiva” perquè “si volem que la gent visqui aquí a dalt hem de ser més sensibles” i l’extensió també de la T-Verda, per a qui desballesta un vehicle contaminant i no en compra cap altre, que es pot utilitzar fins a Sant Quirze de Besora.
ELS NOUS TÍTOLS DE TRANSPORT Per tal de simplificar el nombre de títols, la T-10 passa a ser la T-casual, també inclou 10 viatges i es converteix en unipersonal. S’incrementa per totes les zones un 11%. Per als usuaris més habituals es crea la T-usual, que permet fer un nombre il·limitat de viatges durant 30 dies consecutius i és personal i intransferible (va vinculada a un DNI). És aconsellable per a qui faci un mínim d’entre 24 i 36 viatges al mes segons el nombre de zones i suposa una rebaixa del 25% sobre l’actual T-mes. Desapareix l’abonament trimestral perquè són més barates tres T-usual, i la T-jove, per a menors de 25 anys, també baixa un 25%.
LES PARTICULARITATS DEL RIPOLLÈS El 2015, el Ripollès i el Berguedà es van incorporar parcialment al sistema de l’ATM, fet que va suposar una rebaixa sobre les tarifes anteriors. El Pack Ripollès-Barcelona val 53,25 euros (59,25 costaria l’any vinent). Permet fer 10 viatges a o des de la capital catalana amb l’autobús de Teisa o bé amb el tren de Renfe i s’obsequia amb una T-10 d’una zona per moure’s per Barcelona. Els que viatgen a diari també poden utilitzar l’abonament mensual de Renfe (que no inclou altres mitjans de transport).
L’OPINIÓ DELS USUARIS La nova modalitat de tarifes no acaba de satisfet els usuaris que habitualment utilitzen el transport públic, sobretot perquè els abonaments de 10 viatges passen a ser unipersonals, mentre que fins ara es poden marcar tantes vegades com persones viatgin juntes del mateix abonament. “A vegades viatjava amb la família i ara si hi hem d’anar ja agafaré el cotxe”, apunta Manel Belda, que porta 14 anys anant de Ripoll a Barcelona per fer classes en un institut. Utilitza dos tipus d’abonament, perquè per anar li va millor l’horari de l’autobús i per tornar ho fa amb tren tot i que “amb cotxe, de benzina gasto menys”. Helena Solà, de Sant Joan, patia per si “el preu se m’apuja per una targeta que no utilitzo”, perquè el seu lloc de treball està a tocar de l’estació de Plaça Catalunya i la T-10 (ara T-casual) “l’has de tenir sí o sí” amb el Pack.