Quin pot ser l’impacte del preacord de lliure mercat entre l’Unió Europea i els països americans del Mercosur? Per respondre aquesta pregunta la Llotja de Vic ha organtizat una jornada amb diferents ponències que es farà el proper dijous a la tarda al Sucre de Vic.
Hi intervindran Albert Morera, director general de la divisió porcina de Vall Companys; Ricard Gòdia, president de l’Associació de Productors de Carn de Vacú (Asopravac); Carles Dalmau, director de negoci internacional de Banc Sabadell; i Miguel Ángel Higuera, director d’Anprogapor (Associació Nacional de Productors de Bestiar Porcí).
La inauguració la jornada sobre l’impacte del Mercosur de la jornada anirà a càrrec de Raquel Sánchez, directoria dels serveis territorials d’Agricultura, Bet Piella, primera tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Vic, i Josep Puigdollers, president de la Llotja.
Pendents dels aranzels
D’altra banda, la Cambra d’Osona, on està adscrita la Llotja de Vic, va participar la setmana passada en una sessió amb el conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, i la directora de Prodeca, Dèlia Perpiñà, sobre les mesures que es volen impulsar des de Catalunya per pal·liar els efectes dels aranzels nord-americans sobre el sector agroalimentari català.
La trobada va servir per compartir l’estratègia institucional davant aquest escenari d’incertesa global i, alhora, escoltar les inquietuds del sector. El conseller Ordeig va transmetre un missatge de confiança i determinació, i va reiterar l’aposta del govern pel mercat nord-americà: “Els Estats Units són i continuaran sent un mercat clau per a Catalunya. Malgrat l’aplicació d’aquests aranzels injustificats, no podem abandonar les exportacions. Hem de continuar apostant per la valorització dels nostres productes i per una internacionalització sòlida i diversificada”, va dir el conseller.
Durant la seva intervenció, Ordeig va posar en valor la trajectòria d’èxit de les exportacions agroalimentàries catalanes als Estats Units, que en els darrers deu anys han crescut més d’un 125% en valor. Sectors com el vi (primer mercat de destí), l’oli d’oliva (segon) o la gamma Fine Food —amb especial protagonisme dels dolços, cacau, snacks, plats preparats i sucs— són exemples del potencial exportador català.
El conseller també ha destacat el paper clau del Pla Responem, impulsat pel govern català, com a eina per reforçar la resiliència del teixit empresarial davant les tensions comercials i garantir la competitivitat de les empreses al mercat internacional. En aquest sentit, ha posat en relleu el rol de Prodeca com a instrument estratègic per a la promoció exterior i ha anunciat noves eines de suport específic per als productes afectats.
Per la seva banda, la directora de Prodeca, Dèlia Perpiñà, va exposar les principals actuacions previstes per enfortir la presència del producte català als Estats Units. “Posem els nostres 40 anys d’experiència en internacionalització al servei de les empreses catalanes. El nostre objectiu és augmentar el retorn comercial en aquest mercat i, alhora, explorar noves oportunitats en altres destins per diversificar riscos i consolidar la competitivitat”, va afirmar.
En el marc de l’estratègia de projecció internacional, Prodeca ha anunciat un conjunt d’actuacions específiques orientades a reforçar la presència dels productes catalans al mercat nord-americà i ampliar les oportunitats comercials per a les empreses exportadores. Bona part de les iniciatives giraran al voltant del programa Catalan Food, de valorització i posicionament comercial dels productes catalans en mercats estratègics.
Així, celebrarà durant l’any diverses Catalan Food Masterclass, que combinarà accions formatives, promocionals i comercials a ciutats clau com Miami, Boston o Chicago, amb l’objectiu de posar en valor la qualitat i singularitat dels productes catalans davant importadors, distribuïdors i prescriptors locals.