L’Estratègia 6.25 consta de sis accions concretes per aconseguir, fins l’any 2025, un triple objectiu: reduir un 25% de plàstic als envasos, que tots els envasos de plàstic siguin reciclables i reciclar tot el residu plàstic.
La companyia ja ha eliminat les bosses de plàstic d’un sol ús i les ha substituïdes per bosses compostables d’origen vegetal. També ha substituït el parament de plàstic per materials sostenibles. Juntament amb els seus proveïdors, també està millorant la reciclabilitat dels envasos. A més, continua millorant progressivament la informació sobre reciclatge que proporciona als envasos amb l’objectiu d’ajudar els clients a separar els residus correctament tant a les botigues com a les llars.
D’altra banda, Mercadona està treballant en la disminució de l’ús de materials verges i en el foment de l’economia circular. En aquest sentit està impulsant canvis a la recerca d’opcions més sostenibles i innovadores. Alguns exemples recents són l’oli verge extra en esprai, en què s’ha eliminat l’sleever de plàstic, i la família completa de pizzes en format doble, als envasos de la qual s’ha aplicat una reducció d’un 23% de plàstic. En altres casos s’ha substituït el plàstic pel vidre (maionesa, salses o crema d’avellana i cacau). Una altra estratègia és la incorporació de plàstic reciclat en els envasos, com els de paper de cuina o els de paper higiènic. Una altra aposta és la reutilització d’envasos a través de refills, com en el sabó de mans o algunes cremes facials.
Redisseny d’envasos del futur i l’adaptació de botigues i logística
El desenvolupament de l’Estratègia 6.25 comporta modificacions en diferents processos, des del redisseny dels envasos del futur (en coordinació amb els proveïdors) a l’adaptació de botigues i logística, passant pel procés de gestió de residus. Es tracta d’un pla ambiciós i transversal a totes les àrees, per la qual cosa la companyia preveu invertir més de 140 milions d’euros fins al 2025 per dur a terme tots els moviments. En menys d’un any ja hi ha invertit 30 milions.
Cal destacar l’esforç de la companyia per desenvolupar una gestió correcta dels residus que es generen a les botigues. Gràcies a la logística inversa i al seu model de gestió d’envasos comercials, recicla el film plàstic i el reutilitza, en part, per elaborar les bosses reutilitzables de compra, fet que evita més de 180.000 tones l’any de materials d’un sol ús. El sistema de gestió de residus s’ha ampliat també amb la recollida de càpsules de cafè.
L’estratègia de la companyia fa que recuperi anualment més de 267.000 tones de materials reciclables que tornen a ser matèries primeres en cicles productius que permeten avançar, de manera eficient i en col·laboració amb els clients, cap a l’economia circular.
El repte ‘Seguir cuidant el planeta’
Mercadona va començar a treballar en l’Estratègia 6.25 l’any 2019, implicant tota la plantilla en el repte Seguir cuidant el planeta i fent més sostenibles diferents processos de la cadena de muntatge. En aquest sentit, l’empresa té un equip de treball que coordina totes les àrees d’actuació de l’estratègia.
Aquest equip està format per treballadors i treballadores dels diferents processos de la companyia com botigues, compres, prescripció, informàtica, logística, jurídic, financer, relacions externes i obres. D’altra banda, a la secció Cuidem el planeta del web corporatiu [www.mercadona.es] s’hi poden trobar els continguts sobre reciclatge, sostenibilitat i el compromís mediambiental de la companyia.
{{ comment.text }}