Centelles és un municipi de desnivells. De fet, entre la carretera de Sant Feliu i la zona del pavelló municipal, per exemple, hi ha una seixantena de metres de pujada. O baixada, en funció de com es faci el recorregut. Mari Pau Aguilar ha de superar una trentena de metres de desnivell repartits en poc més d’un quilòmetre i mig cada vegada que torna des del Centre d’Atenció Primària (CAP) fins al seu domicili, situat a prop de l’institut Pere Barnils, a la part alta de la població. Entrada a la vuitantena d’edat, a la dificultat de mobilitat se li afegeix la complicació que és asmàtica: “Ara no podia anar a peu al metge. No hi arribava”, explicava aquest dijous després de fer una volta d’inauguració amb l’autobús. “Ara l’esperaré els dijous amb molt de gust”, remarca. I no l’aprofitarà només per anar al metge, sinó que també per anar a comprar “on cregui necessari”, ja que fins ara els problemes de mobilitat feien que anés a comprar “a les botigues que tenia més a prop de casa. Hi guanyaré qualitat de vida”.
En aquest sentit també s’expressava dijous al matí Cristina Mancebo, presidenta de l’associació de la gent gran de Centelles: “Ens anirà de conya”, exclamava, ja que des de l’entitat sí que havien notat que alguns socis “van deixar de venir a les activitats perquè eren de la part de baix del poble, i els costava molt arribar”. Ara, apunta Mancebo, “podran arribar sense esforç”, i és que tal com comentava la presidenta de la gent gran del municipi, “aquest poble és preciós, però tot són pujades i baixades”.
Al volant de l’autobús urbà, aquest dijous d’estrena hi havia Gerard Roqueta, d’Autocars Roqueta de Tona, l’empresa encarregada d’oferir el servei a Centelles. “Es passa bé per tots els carrers”, comentava tot detallant que al centre –on hi ha més pujades i els carrers són més estrets– “si es para algun vehicle al mig del pas la cosa es complica, però res exagerat”. Amb els dos periodistes d’EL 9 NOU i EL 9 TV com a únics viatgers, l’autobús arrenca de davant del pavelló. Roqueta, amb una conducció exquisida pel que fa a velocitat i maniobres, ens va indicant cada vegada que hi ha una parada: la zona esportiva, l’estació, el passeig, el CAP, la carretera de Sant Feliu i tornada cap al pavelló. Una volta d’uns vint minuts que cobreix la majoria de zones del municipi.
Al peu de l’autobús s’ho miren l’alcalde, Josep Paré, i el regidor de Comerç i Promoció Econòmica, Josep Arisa. El servei, sense cost per a l’usuari, està pensat amb diversos objectius, tal com explica l’alcalde: d’una banda, comercial, “ja que volem acostar els comerços a tota la ciutadania i evitar problemes d’aparcament”; de l’altra, social, “ja que s’havia detectat persones grans amb dificultat per moure’s pel poble i fer gestions o accedir a serveis com els sanitaris, i això els hi acostarà”. De fet, aquest és un dels motius que l’autobús circuli cada dijous entre les 8 del matí i les 2 del migdia: “És un dels dies de la setmana que es fan anàlisis al CAP, i s’ha parlat amb el centre perquè donin hores a la gent de punts allunyats ja que disposaran de l’autobús per arribar-hi”, explica Arisa, que també remarca que el pot utilitzar “tota la població”, ja sigui “per anar a comerços, a la piscina o a fer activitats”. La prova pilot s’allargarà durant tres mesos, i els usuaris rebran un tiquet per valor d’un euro que podran bescanviar en forma de descompte quan facin una compra a partir de 5 euros en diversos municipis centellencs.
En l’àmbit de la mobilitat sostenible, Centelles iniciarà una segona prova pilot aquest cap de setmana coincidint amb la Fira de la Tòfona. Un autobús enllaçarà Centelles, Tona, Balenyà i Sant Martí de Centelles en una ruta circular entre les 9 del matí i les 2 del migdia. La prova pilot tindrà continuïtat durant els diumenges de gener.