QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

“No sabem quan, però gairebé tots els sanitaris tenim clar que hi haurà rebrot”

Les metgesses Jèssica López i Elisabet Moya, a primera línia just quan acabaven la residència de l’ICS

La de medicina és la carrera més llarga que hi ha, però ni els manuals ni les classes poden preparar els professionals sanitaris per enfrontar-se a una pandèmia com la que els últims mesos ha arrasat el món sencer. Després de deu anys de formació, Jèssica López Regal i Elisabet Moya Blanch tenien marcat al calendari el 26 de maig, el dia en què acabaven la residència de l’Institut Català de la Salut i iniciaven una nova etapa ja com a especialistes en medicina familiar i comunitària, però poc es podien imaginar que a l’esquena hi portarien una motxilla carregada d’experiència havent viscut en primera persona la resposta a la Covid-19.

Trasbals emocional, esgotament, impotència, companyonia, solidaritat… No hi ha una única paraula per descriure el que han sentit els últims mesos, però López, que els ha passat a l’Àrea Bàsica de Santa Eugènia de Berga, sí que té clar el més dur: acompanyar famílies que no tenien l’opció de visitar pares, mares, avis o àvies ingressats a l’hospital. “Hem estat al seu costat tant com hem pogut, però tenies la sensació de no disposar de prou eines per consolar-los”, assegura. En ser la baula sanitària més propera al ciutadà, l’atenció primària té la missió de cuidar el pacient a banda de curar-lo i, des del punt de vista de López, ara és moment de reivindicar la tasca que han exercit els CAP tant en termes de contenció, diagnosticant casos de Covid-19 i fent triatge abans d’arribar a un ingrés hospitalari, com convertint-se en una veu amable a l’altra banda del telèfon per resoldre dubtes i fins i tot encomanar esperança. “Hi ha molta gent, sobretot gran, que s’ha sentit extremadament sola a causa del confinament”, explica, “estaven acostumats a tenir cura dels nets o rutines molt marcades i d’un dia per l’altre ha desaparegut aquest motor que els animava a tirar endavant”.

“Hi ha molta gent, sobretot gran, que s’ha sentit extremadament sola a causa del confinament”

JÈSSICA LÓPEZ

Moya, que és torellonenca i va acabar la residència a Manlleu, ha viscut la resposta a la pandèmia estant al peu del canó, però també forma part dels 52.000 sanitaris espanyols que han resultat afectats pel virus. Entre mitjans de març i mitjans d’abril va passar tot un mes a casa, i admet amb franquesa que d’entrada els faltava tant material com perspectiva: “Al principi de tot els EPI els utilitzàvem només amb pacients que presentessin símptomes i vinguessin de la Xina o Itàlia. Estàvem molt menys preparats que ara”. Tal com explica, un cop superada la baixa es va reincorporar a un CAP completament diferent del que s’havia acomiadat, sense veure pacients a les sales d’espera i primant l’atenció telefònica i virtual malgrat haver de vèncer barreres com l’idioma.

Ara, amb l’episodi més crític de la pandèmia a les espatlles i treballant de metgesses al Centre d’Atenció Primària de Sant Hipòlit (López) i l’EAP Vall del Ges (Moya), totes dues s’han acabat de convèncer que van encertar-la de ple escollint l’especialitat de medicina familiar i comunitària. “Pel contacte tan proper amb els pacients i la possibilitat de seguir-los al llarg de la vida”, apunta Moya. “Pel fet de convertir-te en un agent més de la comunitat i tenir cura des d’avis fins als seus propis nets”, hi afegeix López. Mataronina de naixement, actualment viu a Vic i també destaca la solidaritat d’entitats i particulars que van fer arribar material de protecció als sanitaris quan era difícil obtenir-ne a través dels canals habituals. Evitar que això torni a passar, tenint present la producció en clau local, serà una de les lliçons de la pandèmia.

“La medicina familiar i comunitària et permet tenir un contacte proper amb els pacients i la possibilitat de seguir-los al llarg de la vida”

ELISABET MOYA

Pel que fa a l’esglaó concret de l’atenció primària, Moya i López veuen en la situació actual una oportunitat de replantejar la feina que s’estava fent als CAP i suprimir tasques burocràtiques o de controls rutinaris amb poc valor afegit: “Hem après que a través del telèfon, l’e-consulta i la videoconsulta podem resoldre moltes coses de manera ràpida i eficient, també pels mateixos pacients. Mantenir aquest triatge pel que fa a la presencialitat és un dels aprenentatges de la Covid-19 que no hauríem de deixar escapar”.

Amb les xifres de nous positius estabilitzades a Osona, els sanitaris viuen temporalment en una finestra de bon temps. Tot i això, les dues metgesses recalquen que cal seguir les mesures d’higiene i seguretat, perquè els mesos d’estiu probablement seran només una treva. “Encara que no sapiguem quan, pràcticament tots els sanitaris tenim clar que hi haurà un rebrot”, asseguren.

De cara a l’hivern, quan la Covid-19 es barrejarà amb altres virus com els de la grip i refredats, tenen clara la recepta: moltes proves PCR, cribratge i seguiment acurat dels pacients, mesures de contenció i, de nou, confinament. “Nosaltres hem d’explicar bé a la població com protegir-se, però també necessitem que ella s’apoderi i assumeixi la seva part de responsabilitat”, conclou López.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 182 persones.