Santa Eugènia de Berga ha iniciat els tràmits per crear un voral paral·lel a la carretera B-520, que uneix el municipi amb Vic. Amb aquest projecte es vol dotar la població d’un nou recorregut apte per fer a peu i en bicicleta fins a la capital d’Osona, i que s’afegirà al ja existent per la banda del camí antic de Taradell. Des del govern municipal, l’alcalde, Xevi Fernández, veu en el nou vial una oportunitat de fomentar “l’ús de la bicicleta i la mobilitat saludable”, però també una alternativa més segura per als treballadors que a diari es desplacen caminant o pedalant a l’escorxador de Le Porc Gourmet. Aquest col·lectiu utilitza principalment el camí antic, però tal com es va demostrar l’abril passat –amb la mort d’un treballador i a l’espera de confirmar la identitat d’un segon també arrossegat per la força del riu Gurri–, el fet de superar el gual inundable que hi ha en el traçat suposa un gran risc en dies de pluja, i actualment passar per la B-520 és una opció que eviten, ja que hi ha molt trànsit i els vehicles hi circulen a una velocitat massa elevada, un fet també denunciat per veïns de la zona de la carretera.
Tot i plantejar l’aixecament de la passera del camí antic, el desnivell que caldria superar i l’elevat grau d’inundabilitat del punt ho fan inviable, ja que s’hauria de fer una estructura de cent metres de llargada i de molta alçada: “És difícil que l’ACA faci aquesta inversió en un camí rural”, diu Fernández. L’Ajuntament ja ha encarregat l’estudi topogràfic per arrencar el projecte per la B-520, que tot i que no s’executarà de manera immediata “esperem deixar fet en aquest mandat”. El voral arribaria fins a les cases de l’Isern, on hi ha el límit amb Vic. El consistori vigatà veu amb bons ulls la idea i “si Santa Eugènia mou fitxa, ens hi sumarem”, assegura la regidora d’Urbanisme vigatana, Fabiana Palmero.
Els itineraris paral·lels a carreteres per connectar municipis han proliferat els últims anys sobretot amb l’impuls econòmic de la Diputació. De fet, de cara a la tardor està previst que s’executi l’obra entre Tona i Sant Miquel de Balenyà. El nou voral sortirà de la zona de les 4 Carreteres i arribarà a l’entrada del polígon de l’Avellanet. “Significarà una millora en la seguretat de les persones”, remarca el president de l’EMD de Sant Miquel de Balenyà, Josep Antoni Vallbona, conscient que ara ja hi ha un gruix important de gent que va d’un municipi a l’altre pel costat de la carretera. El cost de l’obra serà de 544.238 euros, dels quals la Diputació n’assumirà 350.000, Sant Miquel de Balenyà 184.000 i Tona 10.000.
Un dels grans projectes de mobilitat sostenible pendent d’arrencar és el que ha de connectar les dues grans poblacions d’Osona: Vic i Manlleu. Tot i l’endarreriment en l’execució, des de la Diputació asseguren que no s’ha aturat però que no hi ha data d’inici d’obres. Actualment l’ens provincial treballa en la redacció de la primera fase del projecte, que cobriria un recorregut d’1,2 quilòmetres des de la sortida de Vic per la carretera B-522 fins al trencant de Pinsos Sant Antoni. El cost de la primera de les tres fases en què s’ha dividit el projecte és de 477.000 euros, mentre que el total de l’execució –amb un recorregut de gairebé set quilòmetres– s’enfila als 2,8 milions. La inversió, d’un volum important, aniria a càrrec dels municipis afectats –Vic, Gurb i Manlleu– i la Diputació.
Es treballa en un pla director de carrils bici d’àmbit comarcal
La mobilitat sostenible és un dels reptes que caldrà entomar a curt termini, i conscients d’això el Consell Comarcal d’Osona va recollir la proposta de diverses entitats com Osona Bici, Perquè no ens fotin el tren o Promoció del Transport Públic i va crear la Taula de Mobilitat Comarcal. La segona sessió, centrada en l’ús de la bicicleta i els desplaçaments a peu entre municipis, va comptar amb la participació de diverses entitats i col·lectius de la temàtica tractada, ajuntaments i persones a títol individual. En la primera part es va donar a conèixer d’una banda la tasca d’Osona Bici i de l’altra la Xarxa de Camins d’Osona. En la segona part es van crear grups de treball dividits per procedència comarcal per tal de detectar i proposar millores que fomentin el transport en bicicleta i a peu. Les propostes recollides han de ser l’esquelet per redactar el futur pla director dels carrils bici de la comarca d’Osona. Entre els referents amb els quals emmirallar-se hi ha les xarxes per a bicicletes de zones com Flandes o Baviera, però també projectes propers com les Vies Verdes gironines, amb diverses rutes al Ripollès. “Som dels pocs països d’Europa on gairebé ningú es planteja anar en bici a treballar o estudiar. Ho hem de canviar”, va remarcar Fermi Tanyà, membre de l’agrupació Osona Bici.