El Congrés de Diputats va aprovar dijous passat una proposició no de llei (PNL) del PSOE que insta el govern espanyol a reduir la taxa d’alcohol permesa a tots els conductors de vehicles (motoritzats o no).
Concretament, es vol rebaixar de 0,5 grams per litre de sang a 0,2, o el que vindria a ser el mateix –i popularment més conegut– de baixar de 0,25 mil·ligrams per litre d’aire expirat (mg/l) a 0,10. El tràmit, que estableix una única taxa i, per tant, elimina les possibles confusions entre conductors novells i professionals, va prosperar amb els 175 vots a favor del PSOE, Sumar, ERC, Junts i PNB.
PP es va abstenir amb 138 vots i Vox amb 33 va votar-hi en contra. Malgrat que s’hagi aprovat no significa que la rebaixa sigui instantània. Es tracta d’un pas previ abans de redactar-se com a proposició de llei. La iniciativa recorda, precisament, que l’alcohol constitueix un dels principals factors de risc en la conducció de vehicles i que un 32,7% dels conductors morts en accident el 2023 presentaven taxes d’alcoholèmia positiva.

A Osona, el Lluçanès i el Ripollès, segons dades facilitades pel Servei Català de Trànsit, l’alcohol està implicat en gairebé un de cada 10 accidents de vies interurbanes.
Així es pot observar en la taula que recull les dades d’accidentalitat i el percentatge de positius que hi ha hagut en aquests incidents i carreteres interurbanes, des del 2017 fins al setembre d’aquest 2024. Mentre que a Osona i el Lluçanès el percentatge no arriba al 10% (un de cada 10), al Ripollès se supera a la majoria d’anys.
El 2020, any de pandèmia i de confinaments, es pot veure clarament com hi ha un escull. Més enllà d’aquest, però, la tendència és bastant estable en totes tres comarques.
Conduir sota els efectes de l’alcohol pot provocar accidents mortals. A Osona, per exemple, dels quatre que hi ha hagut aquest 2024 en vies interurbanes (dos a la C-62, un a la C-25 i un altre a la C-37z), en almenys un hi ha hagut “presència d’alcohol”.
Així ho explica el sotsinspector dels Mossos Gerard Garcia, cap de l’àrea regional de trànsit a la Catalunya Central. Per evitar aquestes tràgiques conseqüències, una de les principals accions dels Mossos d’Esquadra són els controls d’alcoholèmia.
“Els planifiquem basant-nos en on tenim accidents”, explica Garcia, que remarca que en el cas d’Osona se situen a prop de les vies principals, com la C-25 o la C-17. Aquesta última, de fet, és la que registra més accidentalitat.
Tot i que “els accidents greus no obeeixen un patró molt concret”, Garcia reconeix que la majoria d’incidents amb alcoholèmia es registren els caps de setmana, en zones properes a l’oci nocturn o esdeveniments concrets. El perfil acostuma a ser un conductor jove. Ara bé, també se’n detecten entre setmana i en aquests casos l’edat se situa entre els 40 i els 60 anys.
També hi ha dates concretes on hi ha més consum d’alcohol, com el Mercat de Música Viva de Vic. “Aquest any vam detectar una quarantena de positius”, apunta el sotsinspector.
A priori, podríem pensar que la nit de Cap d’Any o la revetlla de Sant Joan hi ha d’haver un repunt, però Garcia remarca que “hi ha una conscienciació extra” per part dels conductors.
“Percentualment, trobem més positius en els dinars i sopars d’empresa que una nit de Cap d’Any”, subratlla. També hi ha altres esdeveniments marcats al calendari com el Carnaval de Torelló, el Cabró Rock i darrerament la nit de la castanyada.
TAXES I DETENCIONS
Un dels grans dubtes dels conductors és què es considera taxa penal o administrativa. A partir de quan és una o l’altra? Si en un control d’alcoholèmia, un conductor després de bufar dona una taxa superior a 0,60 mg/l és penal.
Això significa que es considera un delicte –contra la seguretat viària– i, per tant, es registren antecedents i poden acabar amb anys de presó en funció de la gravetat. Si és inferior a 0,60 és una denúncia administrativa, com podria ser no portar el cinturó o fer servir el telèfon mòbil. No obstant això, la cosa canvia quan hi ha un accident de trànsit. En aquest cas, la taxa penal se situa a 0,40.
I per què un conductor begut acaba detingut en un accident? Principalment, quan hi ha altres delictes associats, com podria ser des d’un homicidi per imprudència fins a abandonar el lloc de l’accident.
En aquest darrer cas, n’és exemple el mossèn de Camprodon que va quedar arrestat per provocar un accident a la C-17 a Orís el passat 20 de setembre, amb dos ferits lleus, marxar del lloc i marcar una taxa d’alcoholèmia de 0,94 mg/l.
També s’arresta el conductor en aquells casos en què, a més de donar positiu, no és resident a l’Estat espanyol. “Com que no podem garantir que es presenti davant del jutge quan el citi, el detenim”, matisa Garcia. És el cas del camioner que a mitjans de setembre va mig bolcar a la carretera BV-5303 de Sant Miquel de Balenyà a Seva.
“Per sort no hi ha accidents greus amb persones begudes a Osona”, subratlla el sotsinspector, detallant que “hi ha entre tres i cinc detinguts a l’any”. En concret, el 2019 es van detenir quatre conductors beguts; el 2020 (en plena pandèmia), cap; el 2021, tres; el 2022, tres; el 2023, cinc, i en el que portem d’any, tres.
De fet, l’alcohol no és de les primeres causes de l’accidentalitat. Segons Garcia, tant a Osona com a la Catalunya Central, la majoria tenen a veure amb les irrupcions d’animals a la carretera (porcs senglars o cabirols). Darrere d’aquest s’hi situen les distraccions del conductor (per manipular el mòbil o la ràdio) o per calçades en mal estat. “La presència d’alcohol en accidents baixa a la vuitena causa d’accidentalitat”, matisa el sotsinspector.
En aquesta línia, remarca que, segons les mateixes estadístiques, generalment hi ha més consciència a l’hora d’agafar el cotxe i consumir alcohol ara que abans. Tot i així, “el consum d’alcohol va baixant i en contrapartida està pujant el de drogues”.
“Cada cop en detectem més en els conductors”, explica el responsable de trànsit a la Catalunya Central. Per això, Garcia remarca la importància d’aquests controls preventius per així reduir la sinistralitat a les carreteres.
En aquest sentit, remarca que “informar d’on són els controls ens fa un flac favor perquè aquells conductors que no estan en condicions poden anar per un altre camí i provocar un problema”. “Són controls per evitar accidents greus. Al final tots podem estar-hi implicats”, conclou.
Menys accidentalitat, però més morts a les carreteres
Del gener al setembre del 2023 al 2024, hi ha hagut un descens d’accidents a la comarca d’Osona. Tal com concreta el sotsinspector Gerard Garcia, s’ha baixat un 6,5%, de 184 a 172. Si es posa el focus en els accidents greus i amb víctimes mortals, s’ha rebaixat un 9,5%. Ara bé, hi ha hagut més morts. En comparació amb el mateix període de l’any passat, han pujat. Llavors n’hi va haver un i fins al setembre d’enguany ja s’han registrat quatre víctimes mortals.