QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El monestir de Sant Joan estrena orgue i jubila 65 anys d’harmònium

Sant Joan de les Abadesses estrena un nou orgue elèctric, novetat que evoca la tradició musical del monestir

A Sant Joan de les Abadesses, Marcel Miquel, conegut divulgador històric santjoaní i membre actiu de la parròquia, pot afirmar amb propietat la frase feta “no és igual manxar que tocar l’orgue”. Durant dècades, Miquel ha estat un dels músics que ha insuflat aire a l’harmònium que acompanyava les misses a través d’un joc de pedals.

Ara ja no ho haurà de fer més. D’ara endavant, aquesta tasca d’acompanyament musical la farà un nou orgue litúrgic al qual no li cal aire, perquè és elèctric. El va estrenar aquest diumenge l’organista convidat Robert Ramírez, interpretant la Sonata op. 65 de Mendelssohn i la Tocata i Fuga en la menor de Bach, després d’una missa de benedicció de l’instrument.

L’harmònium ha complert fins a l’últim dia, tot i que havia quedat desfasat i no s’hi podien interpretar totes les partitures o cançons. Es va instal·lar a finals dels cinquanta, després que l’orgue de tubs imponent que hi havia des de principis del segle XIX –del qual ens han arribat imatges a través d’unes postals– quedés destruït a l’inici de la Guerra Civil. I aquest tampoc fou el primer, sinó que hi ha constància de la presència d’orgues des del segle XVI.

La coincidència vol que la incorporació del nou instrument elèctric tingui lloc just 65 anys després de l’arribada de l’harmònium al monestir. Una jubilació en tota regla, vaja. Es tracta d’un fet curiós descobert pel mateix Miquel en una carta de 3 de juliol de 1958 del mecenes Jaume Espona: “Diga a Mossén Planas que el sábado el camión subirá el armonium”.

El nou orgue litúrgic és un Viscount model Unico CLV 4, importat d’Itàlia, gràcies a una campanya de donacions dels feligresos que ha durat més d’un any. Compta amb dos teclats i pedaler (un petit tercer teclat per als peus) i amb un sistema de generació pròpia de so anomenat Physis que li permet sonar amb diferents registres, emulant orgues de diferents èpoques i estils.

Miquel destaca la versatilitat de l’orgue, subratllant la seva presència fins i tot en esdeveniments tan allunyats de l’àmbit litúrgic com els partits de bàsquet als Estats Units. De fet, aquest instrument no només acompanyarà les cerimònies religioses, sinó que també es convertirà en protagonista de concerts i actuacions.

Tot i no ser un organista professional format, d’alguna forma, els coneixements en piano de Marcel Miquel li han permès contribuir a la rica història musical del monestir. Ho hauria tingut més complicat si hagués nascut a l’època en què el monestir tenia la seva col·legiata. Segons va recollir el santjoaní Eusebi Puigdemunt en una publicació local, gràcies a un acord capitular, se sap que a finals del segle XVIII a Sant Joan hi havia mestre de capella i orgue, quatre músics, quatre escolans i sis cantors. Per formar-ne part, calia passar diverses proves i exàmens rigorosos.

Deixant de banda aquesta anècdota, d’aquesta cultura musical que tenia l’epicentre al monestir, en van sortir molts músics destacats de l’època i moltes nissagues familiars de músics, molts dels quals van fer carrera a ciutats i catedrals catalanes, però també a València i Madrid.

Per exemple, tot i que Jaume Nunó, compositor de la música de l’himne mexicà, va marxar de molt petit, no es pot entendre sense la tradició musical familiar i vilatana. De fet, el seu germà Joan va ser precisament organista del monestir en diverses èpoques. També en aquest context musical santjoaní, durant el segle XIX va veure néixer diferents societats musicals com la Societat Filharmònica la Ceciliana i la Joventut Coral Abadessenca, entre altres cors, cobles i orquestrines.

L’orgue nou es va inaugurar aquest diumenge al migdia, amb la benedicció prèvia abans de la missa a càrrec del rector de Sant Joan, mossèn Félicien Mbonigaba. Les primeres notes que van sonar-hi van ser les del salm 150 (Lloeu Déu al seu santuari), que coronava el vell orgue del segle XVIII, i el nou instrument va acompanyar tota la celebració lítúrgica, de la mà del jove organista Robert Ramírez, format a l’Escolania de Montserrat. Al final, ell mateix va oferir un breu concert amb una fuga de Bach i una sonata de Mendelssohn.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 57 persones.