L’abril del 2020, dos homes van morir accidentalment en ser arrossegats pel Gurri mentre travessaven pel gual inundable que uneix Vic i Santa Eugènia de Berga, al Camí Vell de Taradell. Es tracta d’una zona molt concorreguda per treballadors del polígon de Santa Eugènia. Les dues víctimes, de fet, anaven a treballar a l’escorxador Le Porc Gourmet.
Un testimoni alertava a les 9 del matí del 22 d’abril la policia que havia vist com la força del riu s’emportava un ciclista. Els cossos d’emergència van activar un dispositiu per trobar el desaparegut. Una parella mixta de la Guàrdia Urbana de Vic i Protecció Civil van trobar el cos sense vida pels volts de les 2 del migdia a l’altura del pont del Ferro, a uns cinc quilòmetres d’on va ser arrossegat.
Durant la recerca d’aquesta primera víctima, es va trobar documentació d’una segona persona. També es va témer que havia estat arrossegat pel riu, perquè aquell dia tampoc s’havia presentat a la feina. El dispositiu de cerca va seguir fins a finals de mes. La inestabilitat del terreny i el fort cabal que baixava va fer suspendre la cerca temporalment, que es va acabar desactivant a principis de maig. No va ser fins al cap de dos mesos, al juliol, que van trobar el cos del segon desaparegut en un estat de descomposició bastant avançat al riu Ter, a l’altura de la palanca dels Molins de Roda de Ter.
Aquest dilluns, al ple, va prosperar per unanimitat l’aprovació inicial del projecte executiu per construir una passera sobre aquest tram del riu Gurri on hi ha un gual i hi va haver les tràgiques morts. Tal com exposava la regidora d’Urbanisme, Ester Coma (Junts), “ens trobem amb un pont que té uns conductes circulars que entorpeixen el pas de troncs i demés restes de riu”. “La proposta actual planteja una passera més elevada que permetrà que l’aigua baixi molt millor en època d’aiguats i no hi quedin objectes encallats”, afegia. Per tot plegat, es pretén “millorar la seguretat i la disponibilitat de pas en cas de pluges”. Es tracta d’una aprovació inicial i, per tant, queda pendent que el validi l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA). Tal com destacava Coma, tot i ser una obra que es farà des de Vic, el projecte s’ha treballat conjuntament amb l’Ajuntament de Santa Eugènia de Berga.

Des de la CUP, Susanna Vives celebrava l’aprovació del dictamen. “Van perdre la vida quan anaven a treballar perquè la passera no estava feta”, lamentava la regidora, remarcant que s’havia demanat en nombroses ocasions aquesta infraestructura perquè “la mobilitat laboral és un dret”. En aquest sentit, va criticar que el mandat passat s’havia fet arribar la petició i els havien “donat allargues”.
Per la seva banda, Josep Pou (PSC) va afirmar que calia pressionar més perquè hi hagués més implicació de la Generalitat i de l’ACA. “Hem de ser durs i poc transigents”, afegia el socialista. En aquesta mateixa línia, Arnau Martí (VECP) demanava “exigència amb l’ACA” però també amb l’empresa privada Le Porc Gourmet, que té “unes obligacions amb la mobilitat dels seus treballadors”. “És una obligació nostra, però també de l’empresa que aquestes persones puguin arribar al seu lloc de treball amb plena seguretat”, concloïa.
“Em dolen les seves paraules”, va dir l’alcalde, Albert Castells (Junts), en tancar els parlaments. “Els 21 regidors d’aquest consistori i l’anterior no han dubtat mai a aprovar aquest projecte i intentar millorar la infraestructura”, deia Castells, remarcant que l’Ajuntament “ja tenia un projecte abans del lamentable accident”, una dotació pressupostària, i que quan s’anava a executar l’obra l’ACA va requerir-ne una modificació. “Amb tota urgència aquest Ajuntament va encarregar el nou i ara el portem a aprovació”, afegia. D’altra banda, també va apuntar que l’obra “depassa fronteres” municipals i també s’hauria pogut millorar des d’una administració superior.