L’Ajuntament de Campdevànol, els veïns de la zona i la majoria del municipi estan en contra del projecte de la pedrera que s’ha d’ubicar a la Colònia Herand, concretament a pocs metres del cantó dret de la carretera N-260 que uneix Campdevànol amb Ribes de Freser.
La futura pedrera, ubicada en una parcel·la d’11,34 hectàrees, està encaixonada entre la Colònia Pernau, al sud, i l’Herand, al nord, on hi havia l’empresa Guarro Casas, SA. A més a més, a menys d’un quilòmetre a l’oest hi ha l’antiga pedrera, que fa molts anys que està abandonada i que no es va arribar a restaurar.
L’empresa que ha de dur a terme el projecte d’explotació d’una activitat extractiva és Colònia Herand, SL i la previsió és que quan tingui tots els papers en regla pugui començar l’extracció, que s’allargaria durant un període de set anys.
En concret serien 6,3 d’explotació i 0,7 de restauració. El volum d’excavació previst és de 559.820 metres cúbics, que es reduirien a 503.838, ja que el 10% del material no serà aprofitable.
La superfície on s’actuarà és de 51.517 metres quadrats i la mitjana de producció anual rondarà els 80.000 metres cúbics. A més, el volum precís per omplir en la restauració serà d’uns 55.322 metres cúbics. Només el primer any de treballs tindrà un cost de 453.520 euros.
Un munt de xifres que podrien quedar en paper mullat si l’empresa no obté tots els permisos necessaris. Segons explicava l’alcalde de la vila, Oriol Lázaro (Sumem), aquest expedient s’arrossega des del 2020. Colònia Herand, SL és la propietària dels terrenys de la pedrera i el consistori no té competències per aturar un projecte d’aquesta envergadura, però sí que pot emetre informes sobre el mateix.
Per obtenir el vistiplau, la pedrera ha de tenir la llicència d’Urbanisme i la de Medi Ambient. En aquest segon punt, el tràmit ja passa per la Generalitat, a l’Oficina de Gestió Ambiental, però amb tres expedients administratius negatius.
Per tant, l’empresa hauria de modificar el projecte, perquè ara mateix no tiraria endavant. “Malgrat que ho tenen difícil, encara que triguin, si fan les coses bé, tenen opcions d’aconseguir-ho”, deia l’alcalde. Si la pedrera esdevé una realitat, Lázaro pensa que ha de “tenir la mínima afectació possible pel dia a dia dels veïns”.
L’entrada a la pedrera seria per la Colònia Pernau, i segurament l’Ajuntament demanarà que formigonin el camí fins a l’extracció perquè els camions no aixequin pols que molesti els veïns com passava amb l’antiga pedrera. En principi, se’ls havia requerit d’entrar pel nord “per molestar menys els veïns”, però Carreteres els va fer un informe negatiu.
Pel que fa a la llicència d’urbanisme, es trobava en el punt d’haver de fer una aprovació inicial “o es considerava silenci administratiu i s’aprovava automàticament”. “Ara tenim una mica més de marge per demanar canvis al projecte”, explicava Lázaro.
Pel que fa al projecte de restauració un cop acabi l’extracció, s’hi preveu fer una plantació de vinya. S’actuarà en un terreny de 4,44 hectàrees, 2,87 de les quals tindran vinyes plantades.