Acceptar la revolució que suposa l’arribada de la intel·ligència artificial (IA) és imprescindible perquè les empreses puguin afrontar-la. “Encara no hem arribat a dalt de tot de la corba del canvi; estem en el procés inicial, però hem de ser conscients que és una onada que arribarà a tothom i que aquells que no estiguin preparats s’enfonsaran”. Ho explica Jared Gil, CEO i cofundador de Nuclio Digital School i un dels ponents de la jornada Growth de la UVic.
Com en altres revolucions tecnològiques, la IA també posarà en perill llocs de treball, però Gil apunta que “seran substituïts per llocs de més qualitat”. A partir d’aquí, una empresa haurà de saber, dins de la seva estructura, “on ha d’aplicar aquesta tecnologia, perquè el que és segur és que l’haurà d’aplicar” i com més aviat comenci a fer aquesta transició, millor.
La IA desplaçarà el 30% de la força laboral global al 2030. Una altra dada rellevant és que més o menys el 60% de les persones treballadores actuals han estat fent feines que no existien l’any 1940, la qual cosa demostra com evolucionen les professions en paral·lel a la irrupció de les revolucions tecnològiques.
Aquest procés de creació de nous perfils professionals ja s’està fent i Gil ho coneix molt bé, perquè des de Nuclio estan formant aquests nous professionals: data analyst, data scientist, ground engineer, prompt engineer o deep learning specialist. Tot el que està relacionat amb la data, que és la base de moltes IA, “són professions avui en dia molt demanades”, apunta. Els seus programes de postgrau, màster i d’expert els certifica la UVic.
Les grans dificultats de les empreses per trobar aquests perfils és una constant: “Els costa moltíssim trobar talent; i talent que estigui preparat per assumir aquests rols”. Per la seva experiència, apunta que totes les empreses estan disposades a formar la seva plantilla i a fer els canvis interns dins de l’estructura que els permetin posar-se al dia.
La retenció de talent és l’altre obstacle amb què topen les empreses: “Les necessitats que tenen les persones empleades avui en dia són molt diferents de les que tenien fa deu anys” i retenir el talent “és molt complicat si no estàs oferint un bon objectiu, una missió que de veritat sigui compartida per tota la plantilla”. Per això cal aconseguir que la persona vegi el perquè està treballant en aquella companyia, “i no estem parlant de salaris”, matisa. I aquí entronca amb l’altre punt clau: la formació. “Una empresa ha d’estar disposada a invertir en la formació de la seva gent, perquè és molt més productiu i beneficiós formar en nova tecnologia gent que ja coneix la teva empresa que no buscar-la a fora”. Partint de la base que les empreses han d’oferir salaris competitius, la formació és una de les millors estratègies per retenir talent: “La persona no es queda perquè li ofereixis més, es queda perquè li estàs compartint molt més que els diners”.
En el cas de les start-ups un objectiu clau, a banda de tenir un salari competitiu, “és sentir-se identificats amb el projecte” i això passa per tres punts: tenir un objectiu clar i compartir-lo, que puguin desenvolupar una carrera professional a l’empresa (ascendint verticalment o lateral) i la formació.
Gil opina que s’han de regular certes tecnologies, “hem de posar fre”, per exemple, a la IA generativa, orientada al camp de la generació d’imatges per evitar fake news. Pel que fa al ChatGPT, creu que “la solució no seria fixar-nos en com bloquejar-lo”, sinó utilitzar el potencial d’aquesta eina tant en l’àmbit acadèmic com empresarial.
{{ comment.text }}