Ni venda, ni cessió, ni subhasta. Que ho resolguin els tribunals. L’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), titular de la major part dels terrenys on s’ubica el poble nou de Sant Romà de Sau, a sobre de l’embassament, descarta de moment impulsar qualsevol nova proposta per treure de l’atzucac jurídic i administratiu la situació que viu el conjunt de cases que formen part de l’antic nucli on havien viscut sobretot treballadors de les obres de l’embassament, entre els anys quaranta i seixanta del segle passat.
Avui, les cases les ocupen inquilins que hi han anat passant i instal·lant-s’hi davant la situació d’abando-nament que s’hi ha acumulat els darrers trenta anys. Ara mateix estan totes plenes.
“No ens considerem ocupes, sinó membres d’una comunitat que vivim en cases que s’havien abandonat i hem fet habitables, que ens ajudem entre nosaltres i que hem aconseguit que tot això no sigui una ruïna, que és el que hauria passat”, explicava un dels veïns amb qui EL 9 NOU va poder parlar dimecres a la tarda.
Aquesta propera tardor farà justament 10 anys que l’ACA va treure a subhasta, per 2 milions d’euros, el con-junt de dos grups de 12 i 8 cases del poble de Sant Romà de la seva propietat. En total, una superfície de més de 125.000 metres quadrats que formaven part de la finca del Mas Arbós.
La subhasta, però, va quedar deserta i des d’aleshores no s’ha trobat cap nova solució. Fonts de l’ACA confirmaven aquest dijous a EL 9 NOU que, des-prés d’aquell episodi, durant dos anys es va estar negoci-ant amb l’anterior consistori de Vilanova de Sau la cessió de terrenys i construccions “per destinar-los a habitatges i altres usos socials públics”.
Arran de les eleccions municipals de 2023 i el canvi de govern municipal, però, aquest va descartar continuar explorant aquesta opció, de manera que la interlocu-ció en aquest tema va quedar interrompuda.
Per l’ACA, “i atès que paral·lelament s’ha produït l’ocupació no autoritzada de l’espai”, l’única alternativa a què s’ha pogut recórrer és a promoure “les actuacions administratives i penals pertinents per a la seva desocu-pació”. Arran d’això, i des del moment que la situació està sub iudice, la propietat registral dels habitatges descarta fer cap altra actuació “fins que no es resolgui per la via judicial”.
La realitat és que aquesta situació fa dècades que s’ha cronificat i que des que els antics titulars de les cases van anar deixant els habitat-ges hi ha anat passant gent, alguns de manera temporal i altres que s’hi han mantingut més temps.
La consigna compartida és no fer declaracions més enllà de reivindicar el dret a poder-se instal·lar en unes cases “que si no ja serien a terra des de fa temps” i “on tothom intenta fer tranquil·lament la seva vida”. El veïnat de dalt, per exemple, disposa de llum i aigua, a la qual tenen accés a través d’una font.
El carrer que passa pel costat de les cases és una ruta habitual per passejants d’aquell entorn i per vehicles que últimament han treballat en la millora de ser-veis per a cases de pagès.Els edificis que estan com-pletament abandonats des de fa anys són els que havien acollit l’escola i la caserna de la Guàrdia Civil de Sant Romà. L’església i la rectoria, en canvi, es mantenen en un bon estat de conservació i hi ha activitat.