El mapa de risc d’accidents que des de l’any 2022 elabora anualment el RACC situa, amb dades del darrer trienni, el tram de l’Eix Transversal (C-25) entre Gurb i Calldetenes com el que té el risc més baix de patir un accident greu o mortal de tot Catalunya. L’estudi s’ha fet públic a les acaballes de 2024, un any que a Osona i el Ripollès s’ha saldat amb la mort de 10 persones, en nou accidents de trànsit, en vies urbanes i interurbanes.
Els set quilòmetres de l’Eix Transversal que van des de l’accés a Calldetenes i Sant Julià fins a Gurb, a Chocovic, són el tram de carretera amb menor risc d’accident a Catalunya. Així ho constata el RACC, que ha presentat la 23a edició del mapa de risc de la xarxa viària catalana, elaborat amb la metodologia internacional iRAP (abans EuroRAP).

Aquest tram de la C-25 irromp per primera vegada en aquest rànquing, en el qual repeteix el tram Vic-Roda de Ter de la carretera C-153, en la desena posició. On no surt cap carretera d’Osona i el Ripollès en el darrer lliurament del mapa de risc és entre els trams amb més perillositat, on en els darrers anys hi havia la carretera de la Miranda (BV-5224), entre Manlleu i Torelló.
Per confeccionar aquest mapa de risc –que s’elabora a Catalunya des de l’any 2002–, es tenen en compte valors com la intensitat de vehicles que circulen per una carretera, la longitud del tram i els accidents amb víctimes mortals o ferits greus, amb dades dels darrers tres anys complerts. Per tant, en l’estudi presentat aquest mes de desembre no s’hi inclouen les dades de l’any en curs.
Tant al tram de l’Eix entre Gurb i Calldetenes com a la carretera de Vic a Roda el risc de patir un accident greu és molt baix. Per contra, a l’altre extrem de la taula, entre els trams amb risc més alt, repeteix la carretera de l’Arrabassada (BP-1417), entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès.
Tot i la desaparició de les carreteres d’Osona entre els trams amb més risc d’accident, en el trienni 2021-2023 es calcula que la perillositat a tot el principat ha pujat un 5,7%, tenint en compte que, respecte a l’estudi anterior, els accidents greus i mortals han incrementat en un 14,1% i la mobilitat un 8%, en els 6.300 quilòmetres de vies interurbanes estudiades.
El 24% de la xarxa viària catalana analitzada presenta un risc alt o molt alt d’accident greu o mortal, dada que manté el mateix valor que en el trienni anterior. L’Arrabassada és la més perillosa, davant l’elevada accidentalitat amb motos, ja que en nou de cada deu accidents amb ferits greus hi havia una moto implicada. En canvi, el tram amb més concentració d’accidents amb vehicles pesants, motos i ciclomotors és a l’A-2, entre la Ronda Litoral i l’AP-2, al Baix Llobregat.
NOU ACCIDENTS MORTALS AMB 10 VÍCTIMES, EL 2024
Més enllà del mapa de risc, a les carreteres d’Osona i el Ripollès s’hi continuen registrant accidents mortals, tot i que lluny dels registres d’abans dels desdoblaments de l’Eix Transversal i la C-17, com mostra l’evolució del gràfic de la pàgina 3. Durant aquest 2024, 10 persones –una més que el 2023– han perdut la vida en nou accidents, en diferents vies, urbanes i interurbanes, de les dues comarques. No se n’ha registrat cap ni al Lluçanès ni al Moianès.

El punt amb més sinistralitat ha estat, precisament, l’inici de l’Eix del Lluçanès, a tocar de la C-25, a Sant Bartomeu del Grau. S’hi han registrat dos accidents amb víctimes mortals. El primer va ser el 3 de febrer, quan un veí de Manlleu de 42 anys va morir després de sortir de la via amb el vehicle que conduïa. El segon sinistre mortal en aquesta via va tenir lloc el 20 de juliol, quan dos cotxes van topar frontalment. De resultes de l’accident, set persones van quedar ferides i una d’elles, menor d’edat, va morir poques hores després al centre hospitalari on va ser traslladada.
Que el desdoblament d’eixos viaris impacta directament en la reducció dels accidents greus es constata als trams de l’Eix i la C-17 que passen per aquestes comarques. Durant bona part d’aquest any, un tram de l’Eix, el del viaducte de Sant Sadurní d’Osormort, va tornar a ser d’un sol carril en cada sentit i sense mitjana de separació, a causa de les obres al pont.
I durant aquest període, el 21 de març va haver-hi una topada frontal en aquest tram, que es va saldar amb una altra víctima mortal, un veí de l’Empordà de 64 anys. Precisament al tram on s’acaba el desdoblament de la C-17, a Ripoll, el 17 de juliol, va haver-hi una altra topada frontal entre dos vehicles, on van acabar morint els dos conductors, veïns de Vic i la Garriga.
Entre les víctimes d’accidents d’aquest 2024 a Osona i el Ripollès hi ha dos conductors de moto i dues vianants que han estat atropellades. El primer accident de moto, que va acabar amb la vida d’una jove de Terrassa de 20 anys, va tenir lloc l’11 de juny en una finca privada de Manlleu, mentre que el segon va ser a la collada de Toses, el 13 d’octubre, on va perdre la vida un home de 58 anys d’Avinyonet de Puigventós (Alt Empordà).

Les dues vianants eren Laura Codina, veïna de Calldetenes de 51 anys, treballadora de Càrniques d’Osona, que va ser envestida per un camió que maniobrava a l’illa càrnia, en el moment de sortir del seu lloc de treball, i Montserrat Vigué, la veïna de Torelló atropellada dilluns de la setmana passada en un pas de vianants per un conductor que va donar positiu per consum de marihuana. Finalment, un veí de Centelles de 42 anys va morir el 25 de maig en una sortida de via a la variant de la Vall del Ges.
Entre les víctimes mortals a les vies interurbanes de Catalunya d’aquest 2024 –135, segons l’últim recompte del Servei Català de Trànsit– hi ha tres veïns d’Osona que van perdre la vida en accidents a l’Anoia, el Tarragonès i el Bages, en tres accidents el 25 de maig, 29 i 30 de juny.