La línia d’autobús interurbà 455, que enllaça les principals poblacions d’Osona, Vic, Manlleu i Torelló, va augmentar el passat mes de juny les seves expedicions de dilluns a divendres per arribar a tenir una freqüència de pas de 20 minuts. El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica va respondre així a l’increment de la demanda d’una línia que l’any passat va registrar 653.592 viatges, un 24% més que el 2023. Tot i celebrar la millora els usuaris consideren que en hores punta el servei continua sent insuficient.
Les principals queixes són dels que agafen el bus a primera hora del matí a Manlleu, sobretot a quarts de 8 i les 8. Lamenten que els vehicles ja van molt plens des de Torelló i que a la segona parada de Manlleu, al passeig de Sant Joan, “la gent ja comença a no tenir seient i a l’última sempre en queda que no pot pujar”. Alguns usuaris com Toni Rubia detallen que han arribat a comptar més de 40 persones dretes. “Entenc que deu ser legal però no sé com es controla l’aforament i em fa patir que pugui passar alguna cosa perquè l’autobús va a 60, 70 o 80 km/h per la carretera”, diu. En alguns casos, a més a més, denuncien que els que no poden pujar a Manlleu són persones amb cadira de rodes o famílies amb cotxets perquè l’espai habilitat per a ells és petit o en alguns vehicles no existeix. També hi ha qui assegura que és habitual que quedin persones sense plaça a les 8 del vespre al polígon “davant el Decathlon, quan l’agafen molts treballadors de tornada a casa”.
Una altra de les queixes habituals dels usuaris és que hi ha freqüències que no es respecten i, per tant, el bus no passa. “En hores punta és una loteria perquè no saps si podràs pujar, si el bus passarà o si el següent també anirà amb demora”, comenta Sònia Arias. Alguns dels afectats han fet arribar les seves queixes a l’empresa concessionària, Sagalés, i a la Generalitat com a titular del servei, però lamenten la falta de resposta. Molts d’ells són defensors del transport públic i asseguren que si el bus funcionés bé “podria ajudar a solucionar el problema de col·lapse que pateix Vic a les 8 del matí”. També creuen que és un bon moment per fer visibles les problemàtiques que hi ha en línies com l’osonenca tenint en compte que el 2028 caducaran les actuals concessions del transport interurbà.
A l’Ajuntament de Manlleu no els consten queixes formals sobre la problemàtica a la línia, tot i que són conscients de les cues i la gent que no pot pujar al bus a primera hora del matí i “ ja s’ha traslladat a Sagalés”. El regidor d’Urbanisme, Josep Madrid, creu que una part de la solució passa per aconseguir una sortida del bus exprés e12 cap a Barcelona des de Manlleu, “perquè hi ha gent que agafa el bus aquí per enllaçar”. La petició ja l’han fet a la Generalitat i fan la reivindicació “pensant en clau comarcal perquè afavoriríem Osona nord i es desbloquejaria el col·lapse que es viu a l’estació de busos de Vic i també es resoldria el problema a la sortida de Vic amb gent que no pot pujar”.
L’empresa, per la seva banda, delega responsabilitats en el Departament de Territori, amb qui s’ha posat en contacte EL 9 NOU, tot i que encara no s’ha obtingut resposta.