QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Roda activa l’últim tràmit per començar la reforma del Pont Vell aquest mes

Les obres han d’haver acabat el 31 de desembre, quan ja s’hi podrà reobrir el trànsit rodat. Està tallat des del novembre de 2023

Pràcticament 10 mesos després que el Pont Vell de Roda de Ter es tanqués al trànsit de vehicles a causa d’uns despreniments que van donar indicis del deteriorament de l’estructura, l’Ajuntament ha completat aquest mes d’agost, amb l’aprovació definitiva del projecte tècnic i la licitació de l’obra, l’últim tràmit que ha de permetre començar l’actuació aquest mateix setembre i acabar-la abans de final d’any. Entre altres coses, perquè un ajut concedit per la Diputació de Barcelona va vinculat al fet que les obres hagin acabat el 31 de desembre.

El cost de la intervenció frega els 400.000 euros i és en base el projecte signat per l’arquitecta Gemma Muñoz. Arran del despreniment que hi va haver el novembre de 2023, i amb el pont ja tallat al trànsit, s’hi va fer una primera intervenció puntual per evitar nous possibles despreniments.

Ja al gener d’aquest 2024 es va fer l’encàrrec del projecte de rehabilitació. El treball de camp es va portar a terme els mesos d’abril i maig, amb inspeccions que van anar acotant la zona més afectada i les patologies que presentava.

Finalment, el projecte de rehabilitació acabarà incidint en prop de 900 metres quadrats de l’estructura dels anomenats trams 3 i 4, que corresponen a uns 40 metres lineals cap al centre del pont.

En concret, s’hi farà una neteja exhaustiva de la vegetació i el sanejament de les superfícies a reparar, entre les quals també es corregiran les que es van apedaçar per fer front a l’emergència del novembre passat i que, segons consta en el projecte de reforma, no van tenir en compte els materials adequats “per a aquest tipus de construccions històriques”.

Fet el sanejament es començarà la reparació i reconstrucció dels punts més deteriorats, incloent-hi la dels espais buits dels arcs, on es muntaran noves dovelles del mateix to i material.

Protecció dels nius de gralla

Una de les particularitats de l’actuació, i de la qual es va advertir des del primer moment per part de l’Ajuntament, és que al Pont Vell hi ha diferents nius de gralla just sota l’estructura de via rodada de formigó armat. Tractant-se d’una espècie protegida, s’ha de garantir que aquests nius no es destrueixin.

De fet, no només es preservaran, sinó que s’estudiarà el conjunt de la instal·lació per mirar de posar-n’hi més al llarg del recorregut.

El Pont Vell de Roda, que és tot un emblema de la població, té origen romànic, del segle XI, i consta de sis arcs sobre el riu Ter. Fa 3 metres d’ample, 114 de llarg i 20 d’alçada en el seu punt més alt. Al segle XIX, sobre aquesta estructura s’hi va afegir un annex de cinc arcs amb la intenció de reduir el pendent que hi havia entre una banda i l’altra.

Els trams 3 i 4, on es faran les obres, són al bell mig del punt on hi ha la superposició de les dues estructures.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 169 persones.