Visualitzar l’impacte real que té a l’entorn l’aprenentatge per projectes. Aquest era l’objectiu del primer Mercadet de projectes FAIG, que es va fer dilluns a Gurb i on van participar l’institut escola Josep Maria Xandri de Sant Pere de Torelló, l’institut del Ter de Manlleu i l’institut de Gurb, com a organitzadors, així com l’escola Terra Nostra d’Olost, l’institut escola El Cabrerès de l’Esquirol i l’escola Bellpuig de Sant Julià de Vilatorta, com a convidats.
“Cada escola té un estand on es mostren un màxim de quatre projectes i hem organitzat la fira de manera que sempre hi ha alumnes passejant per veure el treball dels altres i després cada centre ha triat també un projecte del qual s’ha fet una presentació al teatre”, explicava Guillem Riera, professor de l’institut de Gurb. Els projectes eren d’alumnes d’Infantil, Primària i Secundària i n’hi havia de temàtiques tan diverses com salvar les abelles, els rastres de fauna a l’Esquirol, la construcció d’un satèl·lit o sobre desmuntar tòpics en els mitjans audiovisuals. Entre els que va cridar més l’atenció als assistents hi havia el dels alumnes més petits de l’escola Terra Nostra amb el títol “De qui és aquesta merda?”, per sensibilitzar sobre la importància de mantenir nets els espais comuns. “Un dia vam anar al parc i vam trobar moltes merdes de gos. Vam trucar a l’Ajuntament i vam fer cartells perquè la gent les reculli i tinguem un Olost net”, detallava l’alumna Júlia Fumanya. Tampoc passava desapercebut “El museu de les matemàtiques del Xandri”, per canviar la percepció que les matemàtiques són difícils o poc útils i que consta de jocs fets amb una talladora làser. “Ens ha agradat molt veure què han treballat els altres instituts, que enfoquen l’educació d’una manera propera a la nostra”, comentava l’alumna Xènia Vaqué. La idea era que cada centre s’enriquís amb els comentaris dels altres per poder continuar millorant.
El FAIG (Fent per Aprendre, Imaginant Globalment) és un programa experimental de suport a la innovació del Departament d’Educació i Formació Professional a través del Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport en la Innovació i Recerca Educativa (CESIRE). “El que fem és donar suport als centres perquè evolucionin la manera de fer projectes buscant que tinguin sentit per l’alumnat i també fomentar la cultura maker, l’aprendre fent, i les possibilitats de la fabricació digital”, deia Albert Marquès, del CESIRE. Aquests dies de fires com la de Gurb se n’estan fent a 12 espais diferents de Catalunya, amb un total de 146 centres participants.