QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Tona i Roda segueixen l’estela de Vic i Manlleu i comencen a regular els patinets

Torelló i Centelles també treballen per incorporar noves regles per als conductors

Patinets circulant per la vorera, contra direcció, massa ràpid o amb dos ocupants. Aquestes són algunes de les situacions amb les quals es troben municipis d’arreu de Catalunya amb aquells conductors que no ho fan bé.

A falta d’una normativa genèrica que en reguli l’ús, els ajuntaments s’han hagut d’espavilar i fer-ho a través de les ordenances. Vic i Manlleu ja fa temps que hi estan a sobre (entre tots dos posen unes 300 multes l’any), i hi ha pobles d’Osona que els segueixen l’estela, com Tona i Roda de Ter.

El darrer ple de l’Ajuntament de Roda de Ter va aprovar per una àmplia majoria una nova ordenança per regular la circulació de patinets i bicicletes elèctriques a les vies urbanes.

“La nova realitat no ha anat d’una regulació estatal o nacional”, explicava l’alcalde, Toni Mas (ERC). La normativa fixa els 15 anys com a edat mínima per conduir patinets, que cal portar casc i prohibeix circular per les voreres i zones de vianants.

No es pot conduir begut, ni amb auriculars o mòbil, ni superar els 30 km/h. El text, que entrarà en vigor en un mes aproximadament, preveu un règim sancionador que oscil·la entre 100 i 500 euros. A l’ordenança s’hi distingeix expressament els patinets entre els que són “de joguina” i els que serveixen com a vehicle de mobilitat personal.

L’alcalde remarca tres aspectes clau de la norma: “Pedagogia, sanció i protecció”. De fet, situa el primer com a clau: “Caldrà fer un esforç important de pedagogia i comunicació” per tal que arribi a la ciutadania.

A Tona, a partir d’aquest mateix dilluns, també hi haurà més ordre amb els patinets. Entra en vigor la nova ordenança de civisme i convivència, que el govern va aprovar a l’estiu. De fet, va aprofitar per actualitzar-la després de 20 anys i va afegir-hi els vehicles de mobilitat personal.

En el cas concret dels patinets, “era una petició de la policia per dotar-los d’eines i també per inquietud ciutadana”, explica el regidor de Seguretat Ciutadana, Civisme i Mobilitat, Josep Valldeoriola (Aixequem).

Com a Roda de Ter, el conductor ha de tenir 15 anys, ha d’anar amb casc o no pot circular per voreres. Per regular aquests nous mitjans de transport, Valldeoriola explica que “han puntejat diferents normatives”.

Qui també està treballant en aquest sentit són els ajuntaments de Centelles i Torelló. En ambdós casos, com Tona, preveuen que la regulació pengi de la normativa genèrica ja existent.

A Centelles, segons l’Ajuntament, estan “en la fase de treballs previs”, mentre que a Torelló ja tenen en ment regular sobretot “l’obligatorietat del casc” i, seguint la recomanació de la DGT, limitar-ho als 16 anys.

Així ho explica la regidora de Seguretat Ciutadana i Civisme, Elisabet Viñas (ERC). Afegiran els patinets a l’ordenança de circulació de vianants i vehicles, aprofitant que també la posen al dia.

“Com a tot arreu, representen una problemàtica al nostre municipi: poden assolir velocitats altes i sovint els condueixen tant menors com adults sense formació en circulació viària.”

Tot plegat, explica Viñas, provoca situacions de risc com circular per voreres, en sentit contrari o en carrers del centre restringits al trànsit on topen amb els vianants. “Generen risc tant per als vianants com per als vehicles o ells mateixos, molts cops per desconeixement”, afegeix.

Tot i que des de la Policia Local de Torelló ja s’ha fet alguna campanya informativa a les escoles i als usuaris, Viñas remarca que “cal més pedagogia i una regulació clara”.

Així doncs, reclama “una normativa homogènia a escala estatal perquè no té sentit que cada municipi acabi amb unes obligacions diferents”. “Que a Torelló obliguem al casc o una edat mínima, però als municipis veïns no, no té cap sentit”, conclou Viñas.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 278 persones.