Patinets circulant per la vorera, contra direcció, massa ràpid o amb dos ocupants. Aquestes són algunes de les situacions amb les quals es troben municipis d’arreu de Catalunya amb aquells conductors que no ho fan bé.
A falta d’una normativa genèrica que en reguli l’ús, els ajuntaments s’han hagut d’espavilar i fer-ho a través de les ordenances. Vic i Manlleu ja fa temps que hi estan a sobre (entre tots dos posen unes 300 multes l’any), i hi ha pobles d’Osona que els segueixen l’estela, com Tona i Roda de Ter.
El darrer ple de l’Ajuntament de Roda de Ter va aprovar per una àmplia majoria una nova ordenança per regular la circulació de patinets i bicicletes elèctriques a les vies urbanes.
“La nova realitat no ha anat d’una regulació estatal o nacional”, explicava l’alcalde, Toni Mas (ERC). La normativa fixa els 15 anys com a edat mínima per conduir patinets, que cal portar casc i prohibeix circular per les voreres i zones de vianants.
No es pot conduir begut, ni amb auriculars o mòbil, ni superar els 30 km/h. El text, que entrarà en vigor en un mes aproximadament, preveu un règim sancionador que oscil·la entre 100 i 500 euros. A l’ordenança s’hi distingeix expressament els patinets entre els que són “de joguina” i els que serveixen com a vehicle de mobilitat personal.
L’alcalde remarca tres aspectes clau de la norma: “Pedagogia, sanció i protecció”. De fet, situa el primer com a clau: “Caldrà fer un esforç important de pedagogia i comunicació” per tal que arribi a la ciutadania.
A Tona, a partir d’aquest mateix dilluns, també hi haurà més ordre amb els patinets. Entra en vigor la nova ordenança de civisme i convivència, que el govern va aprovar a l’estiu. De fet, va aprofitar per actualitzar-la després de 20 anys i va afegir-hi els vehicles de mobilitat personal.
En el cas concret dels patinets, “era una petició de la policia per dotar-los d’eines i també per inquietud ciutadana”, explica el regidor de Seguretat Ciutadana, Civisme i Mobilitat, Josep Valldeoriola (Aixequem).
Com a Roda de Ter, el conductor ha de tenir 15 anys, ha d’anar amb casc o no pot circular per voreres. Per regular aquests nous mitjans de transport, Valldeoriola explica que “han puntejat diferents normatives”.
Qui també està treballant en aquest sentit són els ajuntaments de Centelles i Torelló. En ambdós casos, com Tona, preveuen que la regulació pengi de la normativa genèrica ja existent.
A Centelles, segons l’Ajuntament, estan “en la fase de treballs previs”, mentre que a Torelló ja tenen en ment regular sobretot “l’obligatorietat del casc” i, seguint la recomanació de la DGT, limitar-ho als 16 anys.
Així ho explica la regidora de Seguretat Ciutadana i Civisme, Elisabet Viñas (ERC). Afegiran els patinets a l’ordenança de circulació de vianants i vehicles, aprofitant que també la posen al dia.
“Com a tot arreu, representen una problemàtica al nostre municipi: poden assolir velocitats altes i sovint els condueixen tant menors com adults sense formació en circulació viària.”
Tot plegat, explica Viñas, provoca situacions de risc com circular per voreres, en sentit contrari o en carrers del centre restringits al trànsit on topen amb els vianants. “Generen risc tant per als vianants com per als vehicles o ells mateixos, molts cops per desconeixement”, afegeix.
Tot i que des de la Policia Local de Torelló ja s’ha fet alguna campanya informativa a les escoles i als usuaris, Viñas remarca que “cal més pedagogia i una regulació clara”.
Així doncs, reclama “una normativa homogènia a escala estatal perquè no té sentit que cada municipi acabi amb unes obligacions diferents”. “Que a Torelló obliguem al casc o una edat mínima, però als municipis veïns no, no té cap sentit”, conclou Viñas.